Tja, de titel zegt het al: ik ben bruut ingehaald. En erger nog: niet door één fiets maar door heel wat meer fietsers. Nóg erger: het waren allemaal normale fietsers op normale fietsen; geen mannen met kuiten die dikker zijn dan menig lantarenpaal, in strakke pakkies en op een super racefiets, nee, niets van dat.
M'n conditie was goed, het weer was goed, ik had geen aanhanger erachter. Wat was er dan aan de hand want dat kan nooit goed zijn toch? En inderdaad, er was een duidelijke oorzaak.
Enige tijd geleden schreef ik over een aanlopend achterwiel. Ik heb toen de spaakspanning van het achterwiel wat verhoogd en direct het wiel een tikkie naar links gespaakt om zo wat meer ruimte aan de rechterkant van het wiel te creëren (tegen aanlopen uiteraard). Dit heeft toen goed gewerkt.
Vanmorgen toen ik naar het werk reed, was is ik m'n woonwijk bijna uit, toen een collega van links aan kwam fietsen. Ook hij was op weg naar het werk maar neemt een kortere (minder lekkere Quest-doorrij-) route. Ik was stellig van plan om de naar schatting 16% langere route beduidend sneller af te leggen, desnoods inclusief verkeerslichten tegen. Maar ik kwam bedrogen uit.
Toen ik het CCC passeerde, kwam ik over 2 snelheidsremmers (waar ik al eens bijna aan het vliegen ben geweest). Geen probleem zoals meestal. Maar een meter of 100 verder hoorde ik m'n achterwiel stevig aanlopen. Dus gestopt, wiel van de grond, rondgedraaid maar niks, geen aanlopen te horen. In de fiets zag ik wel een geplastificeerde handleiding om de achteras te verwijderen op een plek liggen waar hij niet hoort; enigszins in de kettingkast geschoven. Dus die verwijderd in de veronderstelling dat ik dat gehoord heb. Weer in de fiets en jawel, weer een aanlopend achterwiel. Weer eruit, fiets op z'n kant, in de wielkast gekeken maar niets te zien. De rechterkant van de band leek aan te lopen aan de wang van de band te zien maar in de wielkasten geen duidelijke sporen van aanlopen te zien. Zelfs een mooi fel powerled zaklamp liet me geen oorzaak of slijtsporen zien. Wiel had met de hand geen voelbare speling. Dus kettingkapje eraf om te kijken of misschien de asmoeren eraf waren maar nee, ook niet. Dus weer de boel dicht, fiets weer op z'n wieltjes, instappen en..... verdorie, weer aanlopen. Wéér eruit en nogmaals kijken, zoeken maar zag niets. Staart omlaag drukken en dan fiets vooruit en jawel, weer aanlopend achterwiel te horen maar de plek van aanlopen kon ik niet goed bepalen.
Omdat ik de oorzaak niet kon vinden maar het aanlopen toch wel van serieuze aard was, heb ik naar het werk gebeld om te melden dat ik met pech stond en terug naar huis zou gaan voor ander vervoer en daardoor te laat zou komen. Ik besloot langzaam naar huis te gaan fietsen maar helaas.... ketting van de cassette af. Dus weer de fiets op z'n kant, kettingkapje eraf, ketting erop, kettingkapje weer terug en..... 1 schroef kwijt. Zoeken maar helaas..... na 5 minuten vond ik het wel best. Dan maar met 2 schroeven, lukt ook wel even.
Fiets rechtop, ik er weer in. Maar toen ik wegreed was het geluid weg dus kon ik toch doorrijden naar het werk.... of toch niet want 5 meter verder was het weer raak, dus toch maar naar huis gefietst..... met een slakkengangetje. En daar is dus de oorzaak van het ingehaald worden door tal van fietsers.
Thuis heb ik de Quest op de Foldycar gezet en ben naar het werk gereden. Na het werk ben ik doorgereden naar Dronten. Onderweg bedacht ik me dat het mogelijk de achterveer was die geknapt zou zijn. Ik kon immers geen slijtsporen vinden. De slijtage aan de wang van de band kon komen door die keer eerder dat ik een aanlopend achterwiel had. Ik hoopte dat dat het geval zou zijn want een veer vervangen is een paar minuten werk.
In Dronten aangekomen het verhaal vertelt aan Theo. Hij trok meteen de kettingafscherming in de fiets los en merkte ook op dat dat stukje rubber wel erg 'fijn' was. Niet echt dus als je de kettingafscherming wil verwijderen. Maar het stuk rubber zit op die plek omdat ik elke keer vet aan m'n bagage had zitten van de ketting. Het stuk rubber doet uitstekend z'n werk en dekt de naad af tussen de 2 kettingafschermingskappen.
Maar goed, kappen eraf en tadaaaaaa oorzaak zichtbaar. Dat was een duidelijk gevalletje gebroken achterbrug. Ik vermoed dat destijds dus het aanlopende actherwiel ook kwam door een scheur. Ik heb er toen naar laten kijken maar vermoedelijk was de scheur dan nog te klein om fatsoenlijk waar te nemen. Maar goed, nu was hij dus duidelijk wel zichtbaar.
De Quest en Foldycar heb ik in Dronten achtergelaten. Allert was er vandaag niet dus kon er ook niet gelast worden. Morgen mag ik Quemo weer ophalen, dan zal de achterbrug weer helemaal z'n werk doen.
Verder viel me een schade op aan de zijkant van de staartpunt. Vermoedelijk is de oorzaak te zoeken in de voetpomp die met het handvat in de staart gestoken zit.
Maar goed, ik ben dus een nachtje Questloos. Maar blij dat het nu gebeurt en niet volgende week. Volgende week zit ik zonder auto dus dan was het lastig om de Quest in Dronten te krijgen. Nu is het wat minder lastig wat dat betreft. Bovendien is morgen m'n vrije dag dus dan heb ik de Quest toch niet nodig.
Kilometerstand op moment van het euvel: 17366
Vervelend, maar het wordt wss weer vakkundig opgelost in Dronten.
BeantwoordenVerwijderenJe schrijft dat je schade hebt door de voetpomp. heb je die dan gewoon "los" in de staart zitten of wat ?
Ja. De goedkope Halfordsvoetpomp heb ik met het handvat eerst (met daaromheen trouwens wel een flink stuk fleece) in de staart gestoken, nog voor bij het achterwiel. De rest van de en de voet van de pomp (goed, verwijderde voet) liggen naast het achterwiel. Het hele zwikkie ligt gewoon op de bodem van de fiets.
BeantwoordenVerwijderenIk had voorheen de pomp hangen op de dwarsstang onder de rolbeugel en aan een klittenbandje welke aan het achterste boutje van de kapbevestiging vast zat maar dan drukte de pomp tegen de stekker van het achterlicht waardoor daar haperingen ontstonden. Sindsdien ligt hij los op de bodem.
Ha,
BeantwoordenVerwijderenIk verwijs je graag naar de site van Wim Schermer, hij heeft in 2008 een onderwerp gehad over de achterbrug met foto's. http://wimschermer.blogspot.com/2008/04/versterkte-achterbrug.html
Ongeveer waar de las in de onderste achterbrug zit, had ik de scheur volgens mij.
Dat wil dus zeggen in het deel tussen de 2 ophangpunten en dan tussen de achter'vork' en het ophangpunt bij de wielkast.