dinsdag 27 september 2011

Ik ga naar huis en ik neem mee......

Afgelopen zaterdagavond zijn we met het gezin uit eten geweest. Normaal proberen we dat redelijk dicht bij huis te doen maar deze keer zijn we toch wat verder gegaan. Omdat de afstand van Zwolle naar Voorst niet te fietsen is voor onze kinderen, hebben we dat gewoon lekker lui met de auto gedaan.

Toen we na een heerlijke maaltijd en de terugreis weer thuis waren aangekomen en de auto leegtrokken kwam de vraag 'heb jij die paarse tas al uit de auto gehaald?' 'Nee, maar die ligt ook niet meer in de auto. Heb jij die wel meegenomen bij het restaurant vandaan?'.
Het gesprek liep ongeveer op die manier en het antwoord op de laatste vraag zal wel helder zijn: nee dus. De bewuste paarse tas was niet mee naar huis gekomen. Dus opgebeld naar het restaurant. Ja, tas gevonden. De volgende dag (zondag) zouden ze vanaf 12 uur open zijn dus vanaf dan konden we de tas ophalen.
De opmerking van de titel is dus eigenlijk eerder: 'ik ga naar huis maar vergeet mee te nemen.....'


Omdat het zondag hééééérlijk weer was, heb ik besloten om gewoon naar Voorst te fietsen om de tas op te halen. Er moest nog een boodschap gedaan worden want blijkbaar was de wasverzachter op en in Zwolle zijn op zondag geen supermarkten open, goed, een hééél kleintje op het station maar die zal vast niet het hele assortiment hebben. Dus ook een supermarkt in een andere plaats kon mooi even meegenomen worden op mijn route.

Ik ben op pad gegaan richting Voorst. Ik heb besloten het rustig aan te doen en met gemiddeldes die ongeveer tussen de 29,5 en 30,5 km/h lagen ben ik aan het trappen gegaan. De route die ik gepland had liep over de dijk naar Deventer, dan door naar Voorst. Maar dat is toch wat anders gelopen.
Na Zwolle Zuid moest ik weer ergens langs de dijk komen te rijden. En goed, ik zag de dijk op enige afstand en op sommige momenten reed ik er redelijk dicht langs alleen dan wel aan de verkeerde kant. Ik wilde graag aan de kant van het water rijden en dat deed ik dus niet. Buiten wat slootjes was er geen water te zien.

Na enige tijd kon ik de weg oversteken en ook bij de dijk omhoog rijden en ben ik dus wel aan de kant van de IJssel gaan rijden. Dat is een stuk  koeler en op dat moment aangenamer. Maar helaas, lang doorrijden langs de IJssel was er niet bij want bij Olst-Wijhe (of welke het ook maar is) moet je toch weer bij de IJssel vandaan en dan door het dorp/stadje heen omdaarna weer de IJssel op te zoeken om langsheen te rijden, tenminste, staat me bij.

Vlak voor het oversteken van de weg, kwam een enorme stoet motoren voor me langs rijden. Tja, wat wil je, mooi weer! Geef ze eens ongelijk.
Net overgestoken moet ik rechtsaf en direct weer links. Of niet? Recht voor me (op de T-splitsing) staan gele borden van werk-aan-de-weg. Fietsers voor het centrum worden linksaf gestuurd, fietsers voor Deventer rechtsaf. Leuk maar nog geen 3 meter verder staat een mooi rood-wit gestreept bord dwars op de weg. Daarboven staat zeer duidelijk een rond wit bord met rode rand...... ik moet daar volgens de wegwerkers naartoe maar mag dan van diezelfde wegwerkers dus niet? Goed bezig lui! Helder gebruik van borden....
Ik besluit het ronde witte bord met rode rand keihard te negeren en vervolge mijn weg.

En de IJssel weer opzoeken? Wéér mislukt. Ergens onderweg volgde ik de fietsborden richting Deventer. Op een gegeven moment zag ik wel een bord voor auto's met Deventer linksaf. Ik sloeg linksaf bij gebrek aan bordjes voor fietsen. Toen ik eenmaal afgeslagen was, zag ik dus WEL een bord voor fietsen met Deventer de andere kant op. Ik vond het wel best en ben doorgereden; ik was bovendien uitgerust met GPS dus zou wel op m'n bestemming aankomen alleen mogelijk via een andere weg dan gepland (de route heb ik deze keer niet uitgebreid voorbereid dus moet rijden op een combinatie van GPS, borden en gevoel).
Op de kaart van m'n GPS was te zien dat ik verder en verder bij de IJssel vandaan reed maar netto wel in de juiste richting.
De route die ik reed, kwam me trouwens wel verdraaid bekend voor. Het lijkt erop dat ik al eerder op vergelijkbare manier naar Deventer gereden ben.
Onderweg stond op een gegeven moment een man langs de kant van de weg en zwaaide vrolijk naar me. Niet dat ik dat niet gewend ben maar toch klopte er iets niet helemaal. Wat? Een paar honderd meter verderop zag ik een stel wandelaars breeduit op het fietspad lopen. Ik gebruikte de claxon even maar zag niet dat men mij gehoord had. Nog een pulsje geven maar nee, geen reactie. Maar ik had wel de indruk dat ik weet wat er niet klopte aan het eerder genoemde heerschap. Mijn vermoeden is dat het clubje wandelaars en het heerschap bij elkaar horen. Het groepje wandelaars had een begeleider. De overige wandelaars gedroegen zich niet 'normaal'. De lichaamstaal, de bewegingen, de houding: verstandelijk gehandicapte medemensen. Ik kwam op gelijke snelheid naast 1 van de mensen rijden. Die kreeg mij in de gaten en even later ook de begleider. Het groepje ging wat meer aan de kant en ik kon passeren.

In Deventer aangekomen ben ik eerst langs een supermarkt gegaan om een fles wasverzachter te halen. Toen ik vertrok, moest ik eerst een mountainbiker voorbij laten gaan voordat ik het fietspad op kon rijden. De man kwam me trouwens wel wat bekend voor; strak Univé fietskleding aan, rugtasje op, donkere mountainbike.... die had ik even voordat ik de dijk opzocht (eerder in dit verhaal) volgens mij voorbij gereden.

De route ging door naar Voorst. Om 12:00h wilde ik op mijn plaats van bestemming aankomen en dat is op de minuut nauwkeurig gelukt. Tjonge, 50 kilometer fietsen en precies op de geplande tijd aankomen. Best betrouwbaar.

De tas heb ik bij het restaurant opgehaald en ben weer in m'n fiets gestapt. Ik besloot om teruggaande via de Zuidweg bij 't Harde en Wezep te nemen en stelde daarom het beginpunt van de Zuidweg in als 'eindbestemming' (vanaf daar heb ik geen GPS meer nodig) en ben weer vertrokken.

Ik was nog maar net op weg of ik zag een enorme stoet bromfietsen in m'n achteruitkijkspiegel. Nadeel van de Quest is dat hij wat vlotter rijdt maar op dat moment was mijn conditie niet dermate dat ik ze voor kon blijven. Gevolg dus: inhalende stoet brommers, waarbij ik tijdens maar ook nog een flinke tijd ná het inhalen in hun dampen mocht rijden want veel wind was er ook niet en uitlaatgassen bleven mooi op hun plek boven het fietspad hangen.

Niet veel veder kwam ik een groep Solexen tegen. 1 van de mannen lag plat voorover op het stuur om wat harder te gaan. Ik heb hem even flink aangemoedigd, handenklappend boven m'n hoofd (meestal heb ik dat mensen iets soortgelijks bij mij doen). De grijns op z'n gezicht vertelde me dat hij de lol er wel van in kon zien.

De route ging vervolgens via Vaassen en Epe. Maar ook in Epe liet m'n GPS het weer even afweten omdat het kaartmateriaal wat ik gebruikte, niet echt voor fietsen bedoeld is. Maar goed, dan maar weer op gevoel en borden rijden en de GPS lekker flink laten herberekenen totdat ik het weer eens was met de voorgestelde route.

Bij de Zuidweg aangekomen was ik minder happy. Afgezet voor auto's maar voor fietsers vreemdgenoeg niet. hoewel.... er loopt een fietspad langs de Zuidweg maar die neem ik nooit, ik neem altijd de rijbaan. Men veronderstelt waarschijnlijk dat fietsers niet vanaf het fietspad de Zuidweg oprijden maar dat gebeurt toch veelvuldig, alleen al door racefietsers. Maar de grootste verrassing was nog wel de enorme vracht split die ze op de we gemikt hadden. Nog nooit ben ik met zo'n laag tempo over de Zuidweg gereden. Bij sommige bochten voelde ik het achterwiel wat schuiven. Tegemoetkomende motorrijders hadden vaak 2 voeten aan de grond voor de veiligheid. De hoeveelheid split op de weg is abnormaal. Op sommige plekken lagen gewoon hoopjes split. Zonde van een mooi berijdbare route, tenminste, ik kan me niet herinneren dat ik het wegdek dermate slecht vond dat het aangepakt moest worden.

Waar, weet ik niet meer maar op een gegeven moment was het werk-aan-de-weg voorbij en kon ik weer op schoon asfalt rijden. Dat ging heel wat vlotter. Verder heb ik maar weinig kunnen spelen met racefietsers want het was dun bezaaid. Slechts één heb ik gezien die in dezelfde richting reed als ik maar lang heb ik hem niet gezien want vrij vlot verdween hij in m'n achteruitkijkspiegels.

Na de Zuidweg en de Nieuwe Zuidweg ging het verder richting Wezep. Het was weer heerlijk rustig op de weg dus ben ik bij de afslag naar de kazerne (op de bult) de rijbaan opgegaan. Er geldt terplekke 60 km/h (als ik me niet vergis) dus missstaat een snelheid van 50 op mijn teller, vermoedelijk 55 op een autoteller, totaal niet. Zeker zodra het heuvelaf gaat en ik Wezep binnenrijd (max 50) dan misstaat het wel maar dan eerder omdat ik te hard rijd dan te langzaam. Met een vaartje van 65 km/h reed ik Wezep binnen. Wellicht dat ik nog een keer op de foto kom van een snelheidscontrole die, naar het schijnt, nogal eens bij het station gehouden wordt.

De rest van de route is voor mij bekend; gewoon m'n woon-werk-route en dat rijdt alleen al omdat ik het goed ken, redelijk vlot door.
Ik had thuis aangegeven dat ik ergens tussen 14:00h en 15:00h thuis zou zijn. Strak 14:00h stond ik met de fiets achter de garage. Wederom een mooie planning dus. En niet de geplande 100 maar 116 kilometer gereden (door de 2 omwegen). Gemiddelde? Ik heb het rustig aan gedaan maar had desondanks toch nog iets van 30,2 km/h gemiddeld op de teller.



2 opmerkingen:

  1. Hoi Quemo,

    Leuk om mijn woonomgeving in jouw filmpje terug te zien.

    We hebben vandaag weer een ritje met LOL (ligfietsclub voor Zutphen e.o.) gereden. Misschien kunnen we een keer in Deventer of zo afspreken?

    We rijden iedere 1e zondag van de maand een tocht.

    Groeten, WimH

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Wim,

    Wie weet dat het wel een keer van een afspraak komt. Alleen kom ik zelfs al weinig toe aan afspraken/ritjes met PlatZwolsch (of de 'zaterdagfietsers').

    BeantwoordenVerwijderen