zondag 26 juni 2011

Cyclevision 2011 Flevonice

Vandaag ben ik even op en neer geweest naar Cyclevision (CV) in Biddinghuizen. Al een paar jaar ben ik niet meer op CV geweest vanwege de minder gunstige locatie waar het plaatsvond. Dit jaar dus op FlevonIce in Biddinghuizen, dat is voor mij, afhankelijk van de route, zo'n 40 kilometer en dus fatsoenlijk even af te fietsen.

De route die mijn GPS uitstippelde liep grotendeels door Gelderland waarbij bij Elburg het water overgestoken werd richting Flevoland. Maar die route leek me niks. Ik heb daarom gekozen voor een andere route. Eerst de fietssnelweg naar Kampen, dan door Kampen op weg naar Roggebotsluis. Daar direct in Flevoland aangekomen direct linksaf geslagen richting Elburg. Er ligt vanaf Roggebotsluis één lang fietspad tot aan Elburg met wel enkele 'zijwegen' (puur weggetjes naar de waterkant of een camping die geen doorgaande weg zijn). Dat fietspad bestaat grotendeels uit betonplaten: goed te fietsen dus. Verder slingert het fietspad wat door 'bebossing' heen, waar je heerlijk koel kan rijden. De temperatuur was tamelijk aan de hoge kant maar met name ook broeiierig. Dan is wat bebossing en rijden langs het water wel aangenaam.

Bij Elburg was het (niet voor het eerst) klungelen bij de brug. Ik ben ook vandaag weer rechtsaf geslagen in de veronderstelling dat ik daar moest oversteken. Niet dus. Omgekeerd dus en m'n weg naar de overkant van de weg gevonden door eerst onder de brug door te gaan.

Bij Sixflags Walibi Flevo was het ook weer even lastig. Ook hier ben ik al eens aan het stuntelen geweest. Zo ook nu, bij Sixflags Walibi Flevo gaat het fietspad ineens de weg over, tja, of je moet links. Ik wist even niet wat ik moest doen maar mij stond bij dat ik al eens linksaf geslagen was en dat dat geen succes was. Met andere woorden: nu de weg maar overgestoken.

Een eindje verderop was het druk. Op het terrein naast Sixflags Walibi Flevo was één of ander evenement. Internet vertelt me dat het gaat om "Ground Zero" Defqon.1 festival. Het zal best, ik ken het niet. Ik ben lekker doorgereden naar FlevoinIce.

Daar aangekomen heb ik 1:16:09 uur gereden, 39,2 km afgelegd en daarmee 31 km/h gemiddeld gereden (aldus mijn GPS, zelf uitgerekend is het 30,9 km/h) inclusief stops e.d. Niet daverend snel gezien de route waarbij ik bar weinig hoef te stoppen met trappen vanaf Roggebotsluis.

Op Cyclevision heb ik mijn fiets geparkeerd en heb een rondje gemaakt om te zien wat er te beleven valt. Ik kwam langs de zelfbouwhoek waar als eerste de 4-wielige 'prettig verplaats fiets' op mijn netvlies viel. Vast een geweldig ding en ongetwijfeld doordacht maar het oogt lomp en zwaar. Ik houd het toch maar bij mijn eigen 'prettig verplaats fietsen' die op 1 of 2 wielen minder rijden.

Bij het binnengaan van de hal zag ik naast de deur een enorm prachtige fiets staan. Het betrof een lowracer van http://www.troytec.de/. Wat ziet dat ding er gru-we-lijk gelikt uit. Echt een prachtig staaltje werk met enorm professioneel uiterlijk.



Als de UCI geen ligfietsen verboden had, dan had Eddy Mercx een gelijkogend apparaat rondgereden.
Binnen heb ik een tijdje met één van de mensen achter deze fietsen gesproken en even op een fiets gelegen. Opvallend was de enorm smalle ligschaal. Beduidend smaller dan ik gewend ben maar zeker niet bezwaarlijk smal. En natuurlijk het typisch Duitse racestuurtje. Ook wel eens een keer leuk om te voelen hoe dat zit. Rijden was er helaas niet bij.
Wil ik zo'n machine, dan mag ik wel eerst minimaal 4500 euro bij elkaar sprokkelen.

Aan de andere kant van het gebouw trof ik ondermeer Radical Design aan. Wij hebben een Cyclone en gebruiken die meerdere keren per week. Het karretje is echt een geweldig ding. Maar nu, na een jaar of 8 intensief gebruik, begint hij toch aan vervanging toe te komen. Mag ook wel een keer. Het karretje kan vast nog veel langer mee maar het intensieve en soms ook wat buitensporige gebruik (mijn schuld, niet die van het karretje), maakt dat hij toch een keer vervangen moet worden.
Alleen momenteel heb ik een wandeldissel bij mijn huidige Cyclone. Deze wandeldissel is de dissel die ik het meest gebruik en juist deze dissel is niet meer te krijgen voor de vernieuwde Cyclone, die een iets andere bevestiging heeft voor de dissels. Dat wordt dus knutselen om mijn wandeldissel toch weer te laten passen op de kar. Tja, of moet zelf een nieuwe passende dissel maken van een stuk buis alleeen zit ik dan weer met het probleem dat de gebruikte buizen engelse maten hebben, die in Nederland weer lastiger te krijgen zijn (naar het schijnt). Ik zie wel.....

Daarna kwam ik aan bij de stand van Flevobike. Daar heb ik een tijdje met Arjan gesproken en de nieuwe Orca maar eens bekeken op wijzigingen ten opzichte van de Versatile. Er zijn nogal wat veranderingen. Uiterlijk lijkt de fiets weinig te zijn veranderd maar op een heleboel kleine puntjes is de fiets toch best aangepast. Het blijft, hoe dan ook, een prachtige fiets. De naam Orca staat hem ook beduidend beter dan de eerste naam: Versatile.

Op de ovale baan heb ik wat rondjes gereden om wat filmbeelden te maken van mensen die er wat ligfietsen aan het proberen waren (beelden van heenweg, terugweg en als het gelukt is, beelden van het testparcours volgen nog). Zelf heb ik ook even geprobeerd wat je met een Quest kan op die ovale baan. Dat is niet veel. Goed, de buitenkant van de baan was afgezet in verband met een wedstrijd die enige tijd later zou plaatsvinden dus alle ruimte had ik niet. Maar wel weet ik dat de binnendiameter van de baan te klein is om met een Quest lekker doorheen te rijden. Ik heb het zelfs voor elkaar gekregen om niet eens op volle snelheid de bocht gewoon op 2 wielen te nemen waarbij het binnenste wiel een tikkie boven het wegdek bleef zweven. Een wedstrijd op deze baan kan je volgens mij veel beter doen op een tweewieler dan op een driewieler. Een driewieler met de wielen een fors eind uit elkaar (WAW bijvoorbeeld) zou nog wel wat uit kunnen maken. Maar ik kreeg vandaag ook al te horen dat een WAW gecrasht was. De fiets zag er niet uit op de foto's maar toen ik van de eigenaar van het fototoestel begreep dat hij ook de rijder was geweest van de fiets op het bewuste moment, bleek dus dat de berijder gelukkig niets had.

En natuurlijk kom je heel wat bekenden tegen en uiteraard ook gesproken.

Na een uurtje of 2 à 3 ben ik weer terug naar huis gefietst. De route van de heenweg heb ik nu ook weer genomen maar uiteraard in omgekeerde richting.
Weer ben ik verkeerd gereden bij Sixflags Walibi Flevo in de buurt maar nu net wat eerder waar het "Ground Zero" Defqon.1 festival plaatsvond, daar ben ik te vroeg de weg overgestoken dus kon ik weer terug. Verder ging het allemaal vrij vlot.

De heenweg heb ik trouwens helaas weinig te RISsen gehad. Terugaande wat meer. Maar veel gein was er niet aan. Grotendeels heb ik snelheden van 40 à 43 km/h gereden. En als je daarmee inhaalt, nemen ze vaak de moeite niet eens.
Tussen Roggebotsluis en Kampen zag ik een mountainbiker rijden. Deze heb ik ingehaald maar aanhaken van zijn kant was er helaas niet bij. Aan de andere kant van Kampen, langs de IJssel zat hij in m'n achteruitkijkspiegels. Ik heb het geheugenkaartje gewisseld van de camera achterop want die zat vol. Direct gaf ik de mountainbiker de gelegenheid om dichterbij te komen. Toen hij achter me zat en ik klaar was met wisselen van het geheugenkaartje en opruimen van de 'rommel', ben ik harder gaan rijden. Maar helaas wilde het visje nog niet happen (niet hongerig of gewoon slim visje?)
Na IJsselmuiden heb ik het wederom rustig aan gedaan tot ik op de fietssnelweg richting Zwolle zat. Ik had de mountainbiker weer strak aan m'n staart zitten. Als ik dan niet beet kan krijgen, dan kan ik niet vissen. Dus héél langzaam heb ik de snelheid weer opgevoerd om te zien wat hij deed. Maar vanaf 35 km/h leek er weinig meer te gebeuren. Na enige tijd was mijn hoop vervlogen en had ik geen zin meer. Gas erop dus. Volgende keer een hongeriger visje zoeken. Tja, of niet de eerste keer dat ik hem trof zo vlot voorbij steken.

Teruggaande was m'n lichamelijke gesteldheid wat beter. Ik heb die rit gedaan met een gemiddelde van 32,7 km/h inclusief stops en omkeren.

Video's moet ik nog monteren. Die zullen een eigen bericht krijgen op een later moment.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Wilfred,

    Je hebt het vast wel gezien, maar toch noem ik het even. Voor de nieuwe Radical Cyclone is de wandeldissel niet meer verkrijgbaar, maar dat is omdat op de nieuwe Cyclone naast de middelste asgaten ook achter asgaten zijn gekomen. Steek je nu de wielen even om naar achteren, dan kun je de aanhanger meenemen aan de dissel op gelijke manier als de wandeldissel. Sterker: Als ik de wandeldissel gebruik, dan slaat de aanhanger steeds tegen mijn hielen aan. (Daarom gebruik ik tegenwoordig de speciaal voor mijn Quest gemaakte lange bovenkoppelende dissel. Bij de nieuwe oplossing zal ook dat veel minder zijn.

    En anders is de oude dissel natuurlijk altijd om te bouwen.....

    Groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Paulus,

    Ik ken de nieuwe Cyclone en wist al dat er wat wijzigingen zijn ten opzichte van mijn model.
    Wellicht zitten er meerdere verschillen tussen jouw en mijn kar (jij hebt een nog ouder model weet ik, met andere disselbevestiging en wellicht ook andere wandeldissel) maar ik heb zelden last van een kar op m'n hakken met de wandeldissel.
    De nieuwe manier van 'wandelkar' van de Cyclone is wel interessant maar niet als je er dagelijks boodschappen mee wil doen, dan wil je liever een vlakke bodem en een minimum aan kracht op het handvat. Dat valt met de nieuwe manier van 'wandelkar' niet te realiseren.
    Bij een nieuwe Cyclone wordt het voor mij dus óf inderdaad een conversiedingetje maken (Radical Design wilde er eventueel wel een 20" dissel voor opofferen, daarvan hebben ze nog een flinke partij liggen) of zelf een compleet nieuwe dissel fabriceren. Zo moeilijk zal dat niet zijn als je maar een buis van de juiste maat en het juiste materiaal hebt EN een buigtang van de juiste diameter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wilfred,
    Het ging bij Walibi (Six Flags Holland bestaat al een poosje niet meer) om het Defqon.1 festival. 'Ground Zero' wordt op Bussloo (bij Wilp) gehouden.

    Maakt allemaal niet veel uit, het gaf ons in de Quest veel positieve aandacht van festivalgangers die hopeloos in het verkeer vaststonden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Pieter Jan,

    Sixflags..... Walibi Flevo.... ik wist het eigenlijk wel maar is me finaal ontschoten (te lang niet geweest denk ik). Moeten ze maar niet een paar keer de naam veranderen.

    Al die festivals zeggen me maar weinig.

    Beide dingen even aangepast in het bericht. Dank.

    Ik heb trouwens maar weinig aandacht gehad van festivalgangers. Misschien omdat ik op zondag naar CV ben geweest. Wel heb ik bij één groepje voor een stijve nek gezorgd, denk, op het moment dat ik voorbij reed.

    BeantwoordenVerwijderen