vrijdag 6 augustus 2010

Op verzoek: verschil A/V/Q/M

Wim heeft mij gevraagd naar de ervaringen in verschillen tussen de 4 velomobielen die ik nu gereden heb:
  • Flevobike Alleweder type 2
  • Versatile (type 1)
  • Quest (26")
  • Mango (Velomobiel.nl)
Ik heb het al eerder aangegeven. Ik ga het beperkten tot bepaalde eigenschappen. Qua comfort durf ik niet al teveel te zeggen. Tja, van de eerste 3 velomobielen wel maar de Mango laat ik bewust buiten beschouwing omdat er niet de juiste zitting in zat en ook niet de banden van mijn keuze. Wel wil ik wat andere punten belichten die voor mij ook van belang zijn waarbij er een duidelijk verschil zit met mijn 26" Quest:
  • snelheid
  • bagage
  • afscherming ketting vooraan
  • wendbaarheid/stabiliteit
  • onderhoud/knutselen
Qua snelheid is het trouwens ook nog gevaarlijk om daar uitspraken over te doen. De Alleweder heb ik altijd gereden met MonteCarlo's terwijl de Quest en Versatile met snellere banden gereden zijn. De Mango was voorzien van voor twee 'normale' Marathons en achter een vrij brede PerfectMoiree.

Als ik toch (hoe onbenullig ook) de banden buiten beschouwing laat, dan denk ik te kunnen zeggen dat de Flevobike Alleweder wel de traagste was. De Versatile een redelijk stukje boven. Daar weer duidelijk boven de Mango en gezien de ervaring van vandaag de Quest daar ook weer duidelijk bovenuit.

Qua bagageruimte vind ik de Versatile toch nog echt de beste. Moet de lezer wel in gedachten houden dat ik een lang bovenlichaam heb en korte benen waardoor de stoel vrij ver naar voren staat in de Versatile en er dus achter de stoel veel ruimte overblijft. Maar voor mij is de Versatile dus de onbetwiste winnaar.
Daarna gaat mijn voorkeur uit naar de Flevobike Alleweder. Hoewel het een oud ding is heb ik met m'n korte benen ook hier een voordeel. Ook bij de Alleweder moest de zitting ver naar voren wat meer ruimte achter de stoel betekent.
De Quest heeft zeker niet minder bagageruimte dan de Alleweder maar komt toch op een derde plaats bij mij. Was het een 20" Quest geweest dan had hij qua punten vermoedelijk nog wat minder gekregen.. Waarom heeft de Quest dan toch minde rmijn voorkeur dan de Alleweder? Vrij simpel. De 26" Quest heeft de kettinglijn een stuk beter afgeschermd dan de Velomobiel.nl Mango en de oude 20" Quest maar nog altijd vind ik de afscherming niet goed genoeg om de Versatile of Alleweder te overtreffen. Wie mijn weblog volgt weet dat ik menig keer gemopperd heb over kettingsmeer aan m'n bagage. Dat is bij de Alleweder en de Versatile gewoon 100% uitgesloten. Vandaar dus de Quest 26" op de 3e plaats. De Velomobiel Mango heeft dezelfde kettinglijn als de oude 20" Quest. Deze kettinglijn is beduidend minder goed afgeschermd dan die van de 26" Quest. Bij de oudere modellen kan de bagage zelfs vrijelijk tegen de ketting komen.

Komen we aan bij de afscherming van de ketting vooraan. Ik rijd nog altijd met normale broeken. Geen strak lycra voor mij. Maar dat betekent dus met lange broeken ook 'wijde' pijpen. Tja, dan is er maar één ding echt goed: volledig afgeschermde ketting. En op dat vlak is er dus maar één die dat heeft en dat is de Versatile. Die is daar dus met kop en schouders nog altijd de onbetwiste winnaar.

Wendbaarheid en stabiliteit is weer een tikkie anders. Hier is nog altijd de Versatile de winnaar maar nu ga ik dus ook even de Mango meenemen in m'n verhaal. De Mango wil ik graag op een gelijkwaardige plek zetten als de Flevobike Alleweder en daarmee op een gedeelde tweede plaats onder de Versatile, die op 1 staat. De Mango is duidelijk wendbaarder vanwege de open wielkasten.
Qua stabiliteit kan ik nog niet zo gek veel zeggen gezien ik maar 69 kilometer ervaring heb met de Mango en dus nog niet goed genoeg de fiets heb leren kennen en dus nog niet de grenzen heb opgezocht (kantelen in bochten). Maar toch kan ik wel een zeer duidelijk verscihl tussen Mango en Quest aangeven. Tijdens het instappen is de stabiliteit van de Mango zéér duidelijk beter dan die van de Quest met z'n smallere spoorbreedte. Daar waar m'n Quest nog wel eens wat wil wiebelen tijdens in-/uitstappen, blijft de Mango als een blok op de weg staan.

Dan nog een laatste opmerking over het knutselen en onderhoud. Tja, qua onderhoud is de Versatile de minste van het stel ALS er onderhoud gepleegd moet worden. Mij moet je niet nemen als 'de standaard' omdat ik nogal knutselziek ben. Mocht er onderhoud gepleegd moeten worden aan de aandrijflijn van de Versatile, dan is het een draak van een fiets. Als het gaat om voorwielen dan staan Mango, Alleweder en Versatile op de eerste plaats vanwege de open wielkasten. De Quest komt daar toch net even achteraan. Bij de achterwielen ligt het weer wat anders. Mijn Flevobike Alleweder had een echte achter'vork' en was dus tweezijdig opgehangen. Daarmee staat mijn Flevobike Alleweder onderaan mijn lijstje (houd in gedachten dat er ook Flevobike Alleweders waren met enkelzijdige ophanging!). Bandje verwisselen ging daarmee dus het minst goed terwijl het bij de andere 3 fietsen weinig uitmaakt. Qua aandrijving onderhouden was de Alleweder wel het gemakkelijkst maar ook direct het meest intensief omdat de derailleur gewoon open en bloot lag. De Alleweder was dus de grootste draak op dat vlak terwijl de Quest en Mango daar ergens tussenin zitten. Waar Mango en waar Quest? Geen idee. Ik heb aan de Mango niet hoeven frutselen.

Met knutselen zit er wel weer een verschil. Wil je in de staart van de fiets knutselen voor bijvoorbeeld richtingaanwijzers of verlichting, dan is de Quest dus duidelijk de minste met z'n lange staart. Zowel Mango, Versatile als Alleweder zijn goed in de staart te bereiken zonder lastige/uitgebreide ingrepen zoals het verwijderen van de top. Gaat het om het knutselen in de neus dan staat aan kop de Alleweder met z'n afneembare neuskap. Deze wordt gevolgd door de Versatile met z'n grote instapgat waardoor je vrij veel kan doen (ben je een beetje lenig dan kan je jezelf dubbelvouwen en zo in de neus komen terwijl je in de fiets zit). Op de laatste plek komen voor mij Mango en Quest. De reden is hiervoor ook dat de trapgaten wat kleiner zijn.

Hierbij wil ik het graag laten. Mocht iemand nog vragen hebben, stel ze. Wellicht kan ik ze beantwoorden.

2 opmerkingen:

  1. Ik mis een beetje de vergelijking van de "afsluiting" van de verschillende modelllen
    (zeiltje vs. klep en schuimdeksel). Ik zou mijn Strada niet willen omruilen voor een Alleweder, maar vind het schuimdeksel wel een groot minpunt vgl. het zeiltje van de Alleweder ....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hm, hele goede vraag maar ik ben bang dat ik daar weinig zinnigs over te zeggen heb omdat ik veel verschillende ervaringen heb. De Alleweder was zeker niet onaardig maar het is al zo'n enorme tijd geleden dat ik daarover niet zo gek veel meer weet. Alleen nog wel dat ik in de nek last had van inregenen en dat ik daarom het zeiltje aan de achterkant had uitgebreid. Met m'n eigen Quest heb ik nog weinig last gehad van water in de fiets maar met de Mango viel het me op dat er druppels op m'n onderarmen vielen die vanaf de rand van het instapgat kwamen. Misschien zit het verschil wel dat ik met de Quest in de regenmaanden vaak met dakje rijd waardoor er geen regen op de rand van het instapgat aan de achterkant kan vallen (wat bij de Mango dus wel het geval was). Verder was ik met het zeiltje van de Versatile uitermate ontevreden en ben daarom zelf aan de slag gegaan. Alleen is het zeiltje naderhand aangepast en ik weet niet welke invloed dat gehad heeft. Kortom: ik heb eigenlijk weinig ervaring met rijden met de standaard oplossingen:
    - Alleweder: uitbreiding aan de achterkant
    - Versatile: Quest-dekje en dakje
    - Quest: dakje

    Dat krijg je als je een watje bent ;-)

    BeantwoordenVerwijderen