maandag 5 juli 2010

10.000 kilometer

Het zat eraan te komen: de 10.000 kilometer op m'n teller. Vandaag op het werk was het bijna zover. Toen ik instapte zag ik de teller staan op 9.974. Dat betekende dus nog 26 kilometer fietsen en de 10.000 zou verschijnen.

Gezien de afstand tussen huis en werk via de normale route maar 12 kilometer is, heb ik besloten via een ommetje naar huis te rijden. Via Kampen is ongeveer 14 kilometer extra en dus net dat beetje extra wat ik nodig had om met de 10.000 kilometer op de teller thuis aan te komen.

Onderweg heb ik bij het verspringen van de kilometer stand m'n GPS aangezet om wat nauwkeuriger te kunnen voorspellen wanneer ik de 10.000 precies zou bereiken. Op die manier zag ik dat ik vlak voordat ik thuis was nog een heel klein beetje om moest rijden dus dat heb ik gedaan. Op het achterpad kwam de 10.000 kilometer in beeld.


Vanavond moest ik nog een keer naar het werk. Ik wilde graag onbezweet aankomen op het werk maar was aan de laten kant. Dat is geen gelukkige combinatie. Met moeite heb ik dus rustig aan gedaan met het doel toch hard genoeg te rijden om op tijd aan te komen.

Ik leek daar aardig in te gaan slagen totdat ik op het fietspad van de Zuiderzeestraatweg reed. In de verte zag ik namelijk een paard-en-wagen rijden. Omdat ze ver weg waren, keek ik even goed wat hun plaats op de weg was. Menig ruiter wil nogal eens het fietspad verkiezen boven de rijbaan terwijl ze niet op het fietspad horen te komen. Maar goed, geheel vreemd vind ik de keuze niet.

Maar deze combinatie reed op de rijbaan. Dat betekende dus dat ik gewoon rustig het fietspad kon nemen zonder dat ik met ze te maken zou krijgen.
Maar nadat ze door een auto waren ingehaald, ging het zwikkie eerst in de berm rijden om vervolgens op het fietspad te gaan rijden. Met een velomobiel was het qua breedte al geen optie om de wagen in te halen en op zich ook al geen goed idee om zo dicht langs een paar de rijden.
Omdat het rustig was op de rijbaan, ben ik bij het eerste huis de rijbaan opgestoven. Alleen betekende dat wel dat m'n voornemen rustig aan te doen toch even niet door kon gaan want om nou met 30 km/h op een 80-weg te gaan rijden vind ik niet zo'n goed idee.

Eenmaal op de rijbaan ben ik harder gaan rijden, ondanks het feit dat er nog geen auto's in m'n achteruitkijkspiegel naderden. Mijn verplaatsing van fietspad naar rijbaan was trouwens een overbodige actie want even besloot de menner van paard (met wagen) toch weer de rijbaan op te gaan. Terug gaan naar het fietspad was geen handige optie meer voor mij want een beetje fatsoenlijke gelegenheid was er niet meer. Dus ben ik maar blijven rijden op de rijbaan, heb ingehaald en ben bij de volgende gelegenheid weer het fietspad opgegaan.

3 opmerkingen:

  1. Met de alleweder en de mango wapperde ik met mijn t-shirt om af te koelen, steunend met mijn ellebogen op het instapgat. Zo kon ik met de mango kruis 32km/u rijden over 12 km zonder bezweet op het werk aan te komen.
    Met de waw was het onbegonnen werk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook ik heb ervaring met de Alleweder en inderdaad, dat werkt aardig. Met de Versatile ging het nog een stuk beter;gewoon in je fiets blijven zitten zoals je altijd doet maar dan de zijflappen naar buiten drukken tijdens het omlaag laten van de klep; dan ontstaan kieren aan de voor- en achterkanten van de zijflappen. Heerlijke ventilatieroosters :)

    Maar met de Quest.... tja..... een stuk lastiger.

    BeantwoordenVerwijderen