Men neme wat zelfklevend klittenband en wat vijverrubber. Aan gereedschap neme men een doek, wasbenzine, verfstripföhn, schaar en naaimachine.
Knip een stuk vijverrubber uit in de gewenste vorm
Ontvet het rubber met een doek met wat wasbenzine
Voorzie de randen van het stuk rubber van zelfklevend klittenband (wel even de lijm heet maken met de verfföhn)
Naai het klittenband aan de randen vast (de lijm hecht niet echt goed op het rubber)
Ontvet ook het oppervlak waar het rubber op moet komen met de wasbenzine
Voorzie ook dat oppervlak van klittenband, alleen wel de andere variant uiteraard.
En klaar.
Het resultaat:
Maar wat ben ik zat? Het feit dat ik telkens de boel onder het kettingvet had zitten. Zeer waarschijnlijk kwam het onder de naad vandaan die nu afgedekt is door het stuk rubber. Ik heb achter het grootst mogelijke tandwiel erop liggen (34 tands?). Mogelijk is dat ook een reden dat de ketting wat hoger ligt en de achterste kap wat ingesleten heeft bij de overgang naar de voorste kap. Hoe dan ook, ik heb al meerdere keren m'n fietsjack moeten schoonmaken van enorme hoeveelheden kettingvet. Ook geldt dat voor andere dingen die onder het vet waren gekomen en helaas ook een gloednieuwe Odlo trui van 60 euro die het vet had overgenomen van m'n fietsjack.
Het ged*nder moet nu toch maar eens afgelopen. Dus hoop ik dat ik met deze vrij eenvoudige ingreep m'n doel bereikt heb.
Kijk, exact hetzelfde heb ik ook zo opgelost, zij het dan met een stukje doek en klittenband.
BeantwoordenVerwijderenZonde van alle dure spullen die opgevreten worden door de ketting of gewoon heel smerig. De kappen scherm,en heel aardig af, maar op deze plaats, waar je juist de wat lichtere spullen wil bewaren die je meteen nodig kunt hebben (trui bijvoorbeeld) En die kan met de mouwen of zo mooi tussen de kiertjes door.
Tja, of de ketting tussen het zelfgemaakte kiertje door :D
BeantwoordenVerwijderenDuur materiaal? Geen idee meer. Het ligt er nog uit m'n Allewedertijdperk. Destijds gekocht om de stuurstanggaten af te dichten. Ik had nog materiaal liggen. Daarbij kan dat rubber aardig wat hebben, is water(en vermoedelijk ook vet)dicht.
Ik zie dat je het met 'dure spullen' over iets anders hebt dan ik in eerste instantie dacht :D
BeantwoordenVerwijderenIk weet niet wat voor doek je gebruikt maar ik weet wel dat m'n fietsjack gewoon vlekken had van binnen tot buiten. Die vlekken kan je trouwens, met flink boenen, aardig goed weg krijgen met Vanish Oxi-action!
Ik ken deze problemen niet. Komt mogelijk omdat ik mijn kettingbakje enkele centimeters onder de achterste plaatsdelen heb geplaatst. Door deze overlap blijft alles keurig schoon.
BeantwoordenVerwijderenGroeten,
Wim
De overlap is bij mij niet echt groot. Maar het stukje overlap wat er was, is weggesleten door de ketting. Op de plek waar de ketting loopt (geschakeld op het meest grote blad achter), is de achterste afscherming dus ingesleten over een lengte van ongeveer 1 cm, tevens de overlap die ik had. Dus daar is geen overlap meer.
BeantwoordenVerwijderenMaar zelfs zonder de overlap zou het geen probleem hoeven zijn. De ketting loopt daar immers in de lengterichting, gaat niet over een kettingrol oid. dus vuiligheid zou niet door de net-geen-overlap moeten kunnen komen tenzij de ketting er dus met enige regelmaat langsheen schampt/tikt/etc. En dat doet hij gezien de slijtageplekken.
Wat me in ieder geval niet aanstond was dat er enige ruimte was, vertikaal gezien, tussen het stuk waar de overlap zat; de achterste kettingafscherming zat onder de voorste geschoven. Op zich wel logisch, mocht er vet van de ketting komen, dan zal dat van achter naar voren geslingerd worden door de trekkende ketting dus is overlap in die richting gewenst.
Maar ik heb de overlap nu omgekeerd gemaakt en dus afgedicht. De achterste kettingafscherming wordt nu dus wat omhoog getild door de voorste. Dat zal hopelijk slijtage schelen aan de kettingafscherming(en). De rubber afdichting zal de rest moeten doen.
Maar goed, mocht ik een nieuwe ketting willen, dan moet er ook een nieuwe cassette op. En ik ga dan toch maar voor een 28-11 in plaats van de 32-11 (of 34-11?) die ik nu heb. Daarmee komt de ketting dan ook weer lager te liggen. En die afscherming zal ik vast los kunnen bestellen mocht hij teveel versleten raken.
Ik niet begrijp. Waarom zou je iets nieuw bestellen als je weet dat het versleten gaat worden?
BeantwoordenVerwijderenLijkt me juist de beste aanleiding zelf een (iv kleine)aanpassing te fröbelen, waar je al zo leuk mee begonnen bent...
Als je het zo stelt, dan mij ook niet begrijp. Maar je hebt één ding over het hoofd gezien: de mogelijke oorzaak.
BeantwoordenVerwijderenPaulus spreekt ook over in ieder geval het kettingsmeer, Wim niet. Ik gok dat Wim een standaard cassette gemonteerd heeft en dus geen MTB-cassette. Paulus heeft dat wèl.
Vervangen doe ik alleen als het euvel inderdaad niet meer optreedt. En daar zijn een paar mogelijkheden voor:
1) een kleiner bereik cassette nemen. Ik denk dat dat 32 of 34 tands blad de oorzaak is en dat een 28 als grootste geen probleem zal zijn
2) Mits te ver verknald en ik geen andere cassette monteer, dan een nieuwe maar wel direct modificeren om de ellende te voorkomen uiteraard.
Makes sense.
BeantwoordenVerwijderenEerlijk gezegd ratelt bij mij ook de ketting nog bij 30+.Omdat dat hooguit de achterwand in opwaartse richting nog wat 'af kan werken'(en ik momenteel toch nog niet kan fietsen)neem ik daar genoegen mee.Bovendien kan ik op de naafv. terugschakelen.