woensdag 5 augustus 2009

Wat ze nog meer zeggen (bekende verhalen)

Vandaag ben ik voor wat boodschappen naar wat winkels geweest. Voor de kinderen wilden we graag in ieder geval 1 extra klapstoeltje voor buiten hebben. Zie die maar eens los te vinden. Maar goed, een setje kan ook. Altijd handig/leuk voor ondermeer verjaardagen.

Ik ben ondermeer in Zwolle centrum geweest. In de Diezerstraat heb ik m'n fiets bij een winkel geparkeerd. Toen ik weer buiten kwam, zag ik 2 stellen met een paar kinderen bij m'n fiets. Ik heb m'n fiets op afstand van het alarm afgezet. Dat was voor de ouders net signaal genoeg om te beseffen dat de kinderen de fiets niet straffeloos konden aanraken.

Ik hoorde ze dat zeggen tegen de kinderen en gaf aan dat m'n fiets het absoluut zou laten horen. De ouders gaven aan dat ze zoiets wel zouden verwachten en dat de kinderen dan fors zouden schrikken. Ik heb ze het verhaal verteld wat ik bij de Beterbed had meegemaakt. Ze moesten er wel om lachen.
Maar er volgden toen wat vragen. De ene vrouw vroeg zich af of het niet eng was dat mensen je slechter zien. Ze ziet regelmatig zo'n 'gele' door haar straat rijden. Een man gaf aanvullend aan dat een vrachtwagen je niet ziet in z'n dode hoek. Zo'n opmerking is natuurlijk heel snel getackeld want ook een normale fietser zie je in een dode hoek van een vrachtwagen niet. Kortom: zorg er als (lig)fietser (en ander verkeer) gewoon voor dat je niet in die dode hoek terecht komt en blijf liever achter de vrachtwagen rijden. Wel gaf ik aan dat twee situaties gemiddeld wel meer gevaar voor een ligfiets opleveren: 1) bij heggen die hoger zijn dan de fiets en 2) achter auto's vandaan komen. Maar verder heb ik niet het gevoel dat ik zo enorm veel slechter zichtbaar ben dan een normale fietser.
Verder kwam een van de mannen nog gniffelend met een vraag. 'Tja, en dan nog een jongetjesvraag: hoe hard loopt dat ding?' Nja, lopen doet hij niet maar zo bijdehand heb ik maar niet gedaan. Wel natuurlijk de opmerking dat dat helemaal ligt aan hoe hard ik trap. De andere man vond dat wel een zeer komisch en ook volkomen helder antwoord. Maar ik gaf ook eerlijk antwoord in _mijn_ situatie.

Omdat ik bij één van de winkels een mooi 'tuinsetje' gevonden had voor de kinderen, maar ik die niet met de fiets naar huis kon krijgen, ben ik eerst naar huis gereden om de Cyclone op te halen. Bij het tweede ritje kreeg ik op de heenweg ook nog een leuke opmerking. Bij een verkeerslicht kwamen twee wat oudere dames naast me staan. De ene in een rolstoel, de tweede duwend erachter. De laatste vroeg: "Waar rijd jij op?" Deze vraag is op verschillende manieren te interpreteren. BEdoelt ze het ding waar ik op rijd (of eigenlijk 'in')? Bedoelt ze het oppervlak waar ik met m'n fiets op sta? Vast niet want dat zal ze vast zelf begrijpen tenzij het een retorische vraag was omdat ze mogelijk dacht dat het een auto betrof die niet op het fietspad hoort. Of mogelijk vroeg ze me wat de energiebron van m'n fiets was. Ik het dat laatste aangenomen en gezegd 'Boterhammen'. Natuurlijk rijdt hij op nog heel wat meer dan alleen boterhammen maar in ieder geval niet op aardgas, benzine, diesel of elektrische energie. De vrouw vroeg nog even na: 'serieus?' En dat heb ik met een ja beantwoord. Goed, m'n fiets rijdt direct niet op boterhammen maar indirect wel. Dat beviel mevrouw wel: 'Dat mag ik graag horen'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten