vrijdag 1 augustus 2014

Meer over de PU kogelkopjes

Gisteren heb ik het andere wiel voorzien van nieuwe kogelkopjes. De remmen zijn weer afgesteld, de wielen weer uitgelijnd.
Ik heb al foto's geschoten van een hoopje roest maar dat was van meerdere kogelkopjes en er is in het proces ook wat roest op de grond gevallen.
Met de 2e set versleten kogelkopjes ben ik wat zorgvuldiger te werk gegaan; ik wilde toch wel eens weten hoeveel roest er nou werkelijk uit kwam.
Ze liggen gesorteerd van beneden naar boven, van meeste roest zichtbaar tot minste:


Van onder naar boven per kogelkopje:



Er zit dus duidelijk verschil in slijtage. Mijn vermoeden is dat de laatste het kogelkopje is die met de opening naar beneden helemaal voor in de wielkast zit. Maar dat weet ik niet zeker.

[update]
Mick schrijft een reactie naar aanleiding van bovenstaand bericht.

Op de factuur van Velomobiel.nl staatde omschrijving PU kogelkop. Die PU zou heel goed voor Poly Urethaan kunnen staan zoals Mick het leest. Of die PU daar voor staat, weet ik niet maar het zou best goed kunnen.

Voor de zekerheid nog even het verschil tussen de 'oude' en de 'nieuwe' kogelkopjes.

De oude, die ik onder mijn Alleweder en Versatile had zitten:
Dit zijn metalen kogeltjes in metalen kommetjes. Over het kommetje ligt een rubberen afdichting.

De nieuwe, die ik onder mijn Quest heb zitten en later onder mijn Versatile heb gepaatst, zijn degene zoals ik nu ook weer gemonteerd heb, de versie die als omschrijving 'PU kogelkop' heeft:

Dit zijn metalen kogeltjes (geen verschil dus) in kunststof (rubberachtige) kommetjes. De kommetjes liggen weer in een cilindervormig stukje metaal met draadeind eraan.

Deze laatste is de variant  met minder speling, met minder herrie, minder slijtage en dus ook minder onderhoud.

Met deze kogelkopjes heb ik nu dus 30.000 kilometer gereden. Bij de Alleweder was dat ongeveer 4000 kilometer.

Omdat ik bovenstaande foto's schaamteloos, zonder vragen heb gebruikt van een andere website, zal ik ook even de website vermelden.

De PU-kogels kan je hier vinden op de site van emvelomobiel.be

De oude variant kan je hier vinden kan je hier vinden op de site van emvelomobiel.be


3 opmerkingen:

  1. Ik ben wel geïnteresseerd in je ervaring met de nieuwe Poly Urethaan kopjes, Dat zijn toch van die zwart-witte dingetjes?
    Ik heb er éen keer een onder de achterschokbreker van de FAW gehad (m8). Maar die was daarna beslist niet goed opponeerbaar meer. Eigenlijk alleen nog maar bruikbaar als dwarsverbinding...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mick:
      Ik weet niet of jij in de gaten hebt dat ik PU-kopjes had en nu wéér heb, maar dat is dus wel het geval. Voor de zekerheid: zie aanvulling op het bericht.

      Mijn ervaring met de huidige PU-kopjes zijn beregoed.
      1) Minder slijtage (gaan dus veel langer mee)
      2) Minder geluid (zelfs de Versatile heb ik beduidend stiller gekregen met die PU-koppen)
      3) Minder speling

      Kosten €6,50 per stuk bij VM.nl
      Ze gaan (naar schatting) zeker 10x zo lang mee.

      1 nadeel: je kan ze niet uit elkaar halen. Als ik bij de Alleweder (met de oude soort kopjes) de veerpoot wilde verwijderen, wipte ik gewoon de kogels uit de kommetjes en drukte ze later weer terug. Dat is niet mogelijk met de PU-kopjes. Dus moet je aan het sleutelen gaan.

      Verwijderen
  2. Goed om te weten WF! Hoewel ik de vm veel minder gebruik dan jij...
    Mvg Mick

    BeantwoordenVerwijderen