woensdag 23 oktober 2013

Verlossend mailtje

Vanmorgen vond ik een mailtje in mijn inbox. Het mailtje bevatte een paar zeer aangename woorden. Mijn verzekeraar schrijft:
Ik heb bericht van [verzekeraar tegenpartij]. Zij erkent de aansprakelijkheid.
De tegenpartij wilde het de aansprakelijkheid bij mij neerleggen met als argumenten 'te hard gereden' en 'had geen vlaggetje/was te slecht zichtbaar'. Mogelijk had ik ik nog langer mogen wachten op de verlossende woorden als de tegenpartij nog getuigen zou aandragen die gehoord moesten worden.
Maar goed, een verweer ophoesten tegen de genoemde kulargumenten is voor mij niet zo'n heel groot probleem. Met GPS-tracks kan ik heel eenvoudig laten zien hoe hard ik normaal gesproken op de bewuste plek rijd waar 50 is toegestaan maar ik doorgaans de 30 km/h niet eens haal maar waar 22 km/h veel gangbaarder is, soms zelfs ruim onder de 20 km/h. En wat betreft de zichtbaarheid: gewoon naar de plek toe gaan, fiets neerzetten op enige afstand, vanaf de andere kant op fietsersooghoogte een foto schieten en klaar. Desnoods even het o zo vaak aangedragen vlaggetje tegen de body plakken om te laten zien dat die paar vierkante centimeter niet opweegt tegen het totale oppervlak van de fiets MET verlichting en contrasterende kleuren.
Verder zou ik ook nog eens met een (nog nieuw aan te schaffen) camera rond kunnen gaan rijden en commentaren laten horen die ik naar me toe krijg. Overwegend positief overigens maar het draait mij er meer om dat dan wel duidelijk wordt hoe zichtbaar mijn fiets is. Zowel te zien aan reacties van mensen die ik tegen kom in het verkeer als mensen die bijvoorbeeld op het trottoir lopen. Ouders die hun kind achter zich op de fiets aantikken en vervolgens ijverig wijzen naar mij, mensen die 'Nemo' roepen en groeten 'Hallo Nemo!'. Ja, ik ben zeer slecht zichtbaar........ niet dus. Maar goed de tegenpartij kon het proberen.

Maar eindelijk kan ik dan mijn fiets aanbieden ter reparatie.
Vanmorgen heb ik daarom de meeste bouten uit Quemo verwijderd en de fiets naar het schadeherstelbedrijf gebracht. Daar heb ik de laatste 6 boutjes verwijderd en de top eraf gehaald. Direct heb ik nog een keer het verhaal van Velomobiel.nl overhandigt over de te gebruiken materialen.

Quemo gaat dus onder handen genomen worden. Gat wordt gedicht. Bestickering van de voorkant (grootste deel van alle bestickering) wordt verwijderd, dan wordt de voorkant opnieuw gespoten en uitgewaaierd op de plek waar het breedste stuk bestickering zit, ongeveer ter hoogte van de voorkant van het instapgat.

Op mijn vraag of de LEDs ook verwijderd moesten worden, kreeg ik als antwoord dat het niet hoeft maar dat het wel gebruikelijk is om zoveel mogelijk te demonteren voor een zo net mogelijk spuitwerk. Ik heb aangegeven dat verwijderen moeizaam gaat met een zeer grote kans op beschadiging van de LEDs.
De man van het schadeherstelbedrijf vroeg me waar ik de LEDs vandaan had, dan zou hij nieuwe bestellen. Dus gaan ze toch de LEDs uit de neus peuteren en er nieuwe LEDs voor in de plaats regelen. Wel heb ik gevraagd de LEDs los te leveren zodat ik ze zelf kan solderen en monteren.

Ik ben benieuwd hoe lang dit gaat duren. En daarna is het weer een tijdje wachten voordat de bestickering er weer op kan. Ook daarvoor zal m'n fiets dus nog weer enige tijd weg zijn.

5 opmerkingen:

  1. Het ergste is wat mij betreft toch dat mensen, ook na bedenktijd, bij hun volle verstand dit soort argumenten gebruiken.

    Ik ben altijd, als in een boze droom, toch bang dat autoriteiten zich hier ook blindelings aan gaan houden. Ooit hield een agent me al op klaarlichte dag aan om te zeggen dat ik mijn licht aan moest doen. Ik had geen zin in discussie en heb het gedaan, maar vond het een onaangename ervaring.

    Sterkte met de afhandeling, toch een hoop gedoe.

    Groet,
    Henk-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dit geval zal het denk ik bij vader van de knul vandaan komen, de vader die helemaal niet aanwezig is geweest bij de situatie en alles dus vanuit z'n vooroordelen heeft moeten doen.

      Verwijderen
  2. Ik ben ook al eens door agenten aan de kant gezet, ze waren van mij geschrokken omdat ik opeens voor hun reed. In tegengestelde richting. Maar ja, zij reden achter 3 andere auto's die een groep fietsers, 3 of 4 breed. wilde inhalen. Maar dus niet keken of het kon, gewoon aannamen dat als de auto voor ons het kan kunnen wij het ook wel. Toen de eerste mij dus mooi op tijd zag en opzij ging zag de tweede mij opeens, en ging op zij. En toen de agenten mij zagen moesten ze ook op zij, maar keerde gelijk, achter mij aan en mij aan de kant zetten omdat ze zo van mij geschrokken waren. Wilde me zelfs bijna een boete geven omdat ik daar reed. Uiteindelijk wordt ik gesommeerd de volgende keer licht aan te doen. Alsof dat ook maar iets aan de situatie veranderd zou hebben. Die tientallen fietsers die ze voorbij wilde reden ook allemaal zonder licht.
    Het is gewoon de onbekendheid waardoor ze hun schuld proberen af te schuiven. Heb nu op de nieuwe quest dagverlichting zitten. Gebruikt niet veel van de accu, dus bij beetje slechter weer dat maar aan als ik op de weg rij.

    In elk geval succes met de reparatie, en hopelijk kun je snel weer gewoon gebruik maken van de fiets.

    Roelco

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook 'dagrijverlichting' boven m'n koplamp zitten. Tenminste, het was als dagrijverlichting bedoeld. De praktijk is dat het noodverlichting is die de laatste restjes uit de accu kunnen persen als de accu's bijna leeg zijn en ik met weinig verbruik met verlichting verder wil rijden. Maar ik heb 2 accu's die (in nieuwstaat) elk 10 uur mijn volledige verlichting van elektrische energie kunnen voorzien dus heb ik die 'noodverlichting' nooit nodig gehad. Ik rijd dus gewoon altijd met volledige verlichting.
      Een InoLED Extreme zie je niet zomaar over het hoofd tenzij je natuurlijk achter een hele horde scholieren verscholen gaat.
      Wat een kulargument van die agent inderdaad. Een lagere auto had hij dan net zo goed over het hoofd gezien. Maar goed, net als zo'n situatie dat wij (ligfietsers) de beschuldiging 'heb je niet gezien, je bent te laag' naar ons hoofd krijgen als we achter een huis vandaan komen, waar een vrachtwagen net zo goed achter verscholen was gegaan.

      Met de arm der wet heb ik gelukkig nog geen vervelende ervaring met m'n ligfiets/velomobiel. Wel ben ik een keer aan de kant gezet omdat ze wilden weten hoe ik richting aangaf. Op die bewuste zomerse dag hadden ze mijn richtingaanwijzers (5W gloeilampjes uit een Fiat Punto) niet gezien. Daar heb ik direct wat mee gedaan door sindsien met 3W Luxeons (of andere powerLEDs) rond te rijden die véél feller zijn dan die 5W gloeilampjes en die WEL zichtbaar zijn in de zomerzon.

      Verwijderen
  3. Al met al gaat dit toch allemaal erg lang duren. Laten we hopen dat Quemo weer net zo mooi wordt als dat hij vroeger was.

    Afgelopen maandag werd ik nog door een politieagent gesommeerd te stoppen en te wachten totdat een tractor met aanhanger klaar was met manoeuvreren. Haar argument: Tja, meneer u bent ook zo laag hè....... De tractor stond notabene stil toen ik er linksaf achterlangs wilde rijden. Toen de tractor na een mislukte poging weer naar voren reed, mocht ik nog steeds niet doorrijden van de agent. Let wel, tussen mij en de tractor zat zeker 15m. Wel fijn dat de agent zich zo bezorgd maakte over mij :(

    BeantwoordenVerwijderen