woensdag 3 juli 2013

Strava

Meer en meer begin ik het idee te krijgen dat Strava een site is voor kleuters die niet tegen hun verlies kunnen. Hoewel meningen kunnen verschillen denk ik wel dat een velomobielrijdende lezer, die ook bekend is met Strava, zal weten waar ik het over heb.

In het kort: Strava is een website waar je je GPS-tracks van gereden ritjes kan uploaden. Je kan op die ritjes 'segmenten' (stukken van de route) markeren. Op deze 'segmenten' worden dan alle gereden ritjes van iedereen met elkaar vergeleken en er rolt dan een winnaar uit, een zogeheten KOM (King Of the Mountain).

Nou slaat die term in ons platte Nederland natuurlijk nergens op, maar vooruit. Maar wat is nou het geval. De geschiedenis rondom de Tour de France, UCI en de ligfiets herhaalt zich.
Ligfietsers (velomobielrijders) doen ook mee, rijden op velomobielgunstige plekken (vrij) natuurlijk alle racefiets-/koersfiets-records aan flarden. Dat kan natuurlijk niet. Dus worden velomobielen, ligfietsen en andere 'non conventional bikes' uitgesloten van deelname (behalve als je je ritje plaatst als 'workout', waarbij je niet kan vergelijken met de rest, of als 'private' maar dan kunnen anderen je ritje niet zien). Dan is de gein er natuurlijk snel vanaf.

Nou zijn er heel wat velomobielrijders die eigenwijs zijn (volgens mij zijn het synoniemen) en gaan toch hun ritjes plaatsen. Ook ik heb dat gedaan. En vrij vlot na het plaatsen van de eerste paar ritjes had ik een KOM maar ook een FLAG aan m'n broek hangen. Een Flag is als mensen denken dat je niet eerlijk gespeeld hebt. Niet eerlijk spelen kan volgens de guidelines verschillende dingen inhouden:
The Segment Leaderboards for cycling are a place for conventional bicycles only, so that the top Segment rankings are not taken by unattainable, motor-assisted times or from bicycles with modifications including wind fairings or other means of minimizing drag.
Conventional bicycles only. Wie kan mij vertellen wat een 'conventional bicycle' is? Conventioneel betekent zoiets als 'gewoon' of 'ouderwets'. Hoewel de koersfiets en de racefiets veel rondrijden, een 'normale/gewone' fiets is het niet wat mij betreft en ouderwets al helemaal niet.

'Motor-assisted' (door een motor ondersteund) is niet toegestaan. Daar kan ik mij nog best in vinden.

'bicycles with modifications including wind fairings or other means of minimizing drag' zijn niet toegestaan. Dus alle fietsen waarbij een stroomlijn wordt toegepast of andere manieren om ervoor te zorgen dat je minder last hebt van luchtweerstand zijn niet toegestaan. In dat geval zeg ik:

  • Peletonnetjes: Flaggen die hap! Dat is een prachtig stuk stroomlijn als geheel. Lekker bij elkaar in het wiel rijden, elkaar aflossen als koprijder, etc.
  • Racefietsers: Flaggen die hap! Strakke lycra kleding, geschoren benen, supersmalle banden, allemaal om luchtweerstand te reduceren.
  • Racefietsen: Flaggen die hap! Zeker die racefietsen met ligstuurtje en aerovelgen. Allemaal bedoeld om luchtweerstand te reduceren.
En dan hebben we het nog niet gehad over de ritjes waarbij een KOM gereden wordt waarbij de rijder aangeeft dat hij/zij een lekker windje in de rug had (soms zit het tegen, soms zit het mee). Waar hebben het over?

In het kort, iedereen op een normale fiets met bagagedragers, spatborden, normale banden (tegenwoordig kan je de Big Apple al als vrij normaal beschouwen), gewone, dagelijkse kleding aan. Weg met de scheermesjes.

Maar ik ben nog niet klaar.

Er zijn al veel mensen die graag de velomobiel/ligfiets toegevoegd zien als eigen categorie. Dan zijn we van al het gezeur af. Maar helaas, dat gebeurt maar niet. Toch vreemd want met de velomobiel doe je het toch op eigen kracht. Daarbij komt dat velomobielen hun sterke punten hebben maar ook hun nadelen. Scherpe bochten, rotondes, korte stukken tussen bochten in, bruggen, hellingen omhoog, allemaal zaken waar de velomobiel in het nadeel is. Een KOM rijden met een velomobiel over een brug heen is bijvoorbeeld een enorme opgave. Je maakt enige kans als je in volle vaart aan de voet van de helling kan aankomen en je snelheid dus mee hebt. Heb je dat niet, dan ben je als velomobielrijder nergens. Daar komt de veel lichtere racefiets veel meer tot z'n recht.
Maar helaas. De racefietsers zien alleen hun KOMmetjes op 'velomobielsegmenten' aan flarden gereden worden. En dan gaan ze janken flaggen.

Ik zou haast gaan denken dat het genetisch bepaald is: in het onderbewuste regelrecht afgunstig zijn richting velomobielen. Waarom? Als je kijkt welke categorieën er allemaal WEL zijn:
  1. Run
  2. Walk
  3. Hike
  4. Ride
  5. Nordic Ski
  6. Alpine Ski
  7. Backcountry Ski
  8. Ice Skate
  9. Inline Skate
  10. Kitesurf Session
  11. Roller Ski
  12. Windsurf Session
  13. Workout
  14. Snowboard
  15. Snowshoe
  16. Swim
De meeste punten kan ik me heel goed in vinden. Maar de rode? Kitesurfen en Windsurfen? Dat gebeurt notabene niet eens op eigen kracht maar met een 'motor' in de vorm van de wind. Snowboarden: zwaartekracht is hier een belangrijke factor.

Strava? UCI? Hm.......

12 opmerkingen:

  1. Helemaal terecht Quemo! Voor mij een reden om voorlopig bij Runtastic te blijven. Word ik tenminste niet geflagged. Scheelt 2 frustraties (1 van mij en 1 van een jankende bukfietser).

    Er is maar 1 punt waar ik het niet met je eens ben. Kite- en windsurfen hebben dan wel de wind als motor, maar het is heel hard werken om die motor baas te blijven. Bij snowboarden (waarom trouwens niet ook alpine ski rood maken?) is het niet alleen heel hard werken om de zwaartekracht baas te blijven, het is ook nog eens pijnlijk als dat mislukt.

    Ik durf te stellen dat 50kmh snowboarden net zo zwaar is als 50kmh velomobileren. Bij beide sporten is dat zo ongeveer mijn persoonlijke topsnelheid.

    Ieder zijn sport, maar helaas zijn velonauten voorlopig nog wat minder geaccepteerd. Hopelijk gaat hjet dezelfde kant op als snowboarders. 20 jaar geleden mochten ze niet eens de skiliften gebruiken :-O Nu zijn ze mainstream en de jeugd wil niet meer skieen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik snap je 'niet mee eens'-deel.

      Mij ging het er meer om dat de snelheden die daarbij gehaald worden, niet op eigen kracht is, ook al is er veel kracht nodig. Maar zonder wind geen snelheid.

      Het is nog net een graadje 'erger' (zwaar woord, nemen met een korrel zout) dan de racefietser die last van tegenwind heeft maar profijt van wind mee. Hebben ze wind mee, dan kunnen ze pochen met een KOM. Dat profijt hebben wij ook weer niet.

      Verwijderen
  2. Als eenzame (race)fietser kan je natuurlijk niet op tegen een peloton, maar daar kan ik wel mee leven. Het is tenslotte nog gewoon human powered.
    Maar wat dacht je dan van deze rit. . .

    http://app.strava.com/activities/59218078#1101329663

    Wat mij betreft is motor assisted toch echt een aparte categorie. En bovenstaande valt wat mij betreft onder die categorie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Peletonnetjes kan ik ook uitstekend mee leven maar als je de regels van Strava erbij pakt en gestroomlijnde fietsen wil verbieden, dan zou je dezelfde redenatie los kunnen laten op peletonnetjes.

      Wat betreft die andere gast die jij noemt, zoals ik het lees lijkt hij inderdaad gewoon achter een auto te plakken (derby-achtig idee). Dat vind ik ook best jammer.

      Ik heb mij zitten verbazen over deze gast:
      http://app.strava.com/activities/50404559#895091099

      59,9 km/h gemiddeld over 7,7 kilometer. Onwaarschijnlijk hard maar hij is een betaalde gebruiker van Strava, wellicht een pro. Wie weet dat hij echt zo hard kan jakkeren.
      Waar ik me méér over verbaas is het vermogen wat erbij staat. 119 Watt gemiddeld. Dan krijg ik ook het idee dat er iets niet helemaal in orde is. Met 120 Watt rijd je misschien 30 km/h maar zeker geen 60. Dat red je zelfs met de mooi gestroomlijnde Quest niet bij dat vermogen.
      Wellicht een slecht ingestelde vermogensmeter of goede vermogensmeter maar ook achter een vrachtwagen gehangen ofzo.

      Verwijderen
  3. laten we ons nu niet te druk maken.

    Ook EPO heeft zijn intrede gedaan in het Strava peloton jammer genoeg(http://www.digitalepo.com/)

    Misschien gaan ze gewoon nog eens een aparte groep maken komt alles goed (volgens mij zijn ze daar al mee bezig)
    Gr.
    George

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop het ook maar veel hoop heb ik niet.

      Verwijderen
  4. Mijn Strada is mijn conventionele fiets. Ik fiets op bijna niets anders. En velomobielen zijn niet gemodificeerd, die worden gestroomlijnd geboren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, geldt voor mij ook. Misschien 500 kilometer op m'n Fujin. De overige paar 1000 kilometer doe ik in mijn gewone woonwerkfiets: de Quest. Die rijdt zelfs meer kilometers dan onze auto.

      Verwijderen
  5. Je zegt het zelf al Quemo we zijn met te weinig...buiten Nederland, Beglie, Duitsland en Scandinavie waar de meeste velomobielen geproduceerd worden, maar dan nog slechts hondertallen, hebben ze nog nooit van velomobielen gehoord. Wel van 'cheatende (full)fairing bicycles'

    Wielrenners zijn er bij de honderduizenden....dat is pas een doelgroep voor een betaalde site ! Wie zou jij willen benadelen als je geld wilt verdienen met je site ?

    Een eigen publieke categorie krijgen we idd niet, om door jou genoemde redenen.

    Niet alle racefietsers zijn uiteraard akelige mannetjes en vrouwtjes - hoewel er eentje zijn neus leegspoot in mijn richting bij passeren en 2 andere mij uitlachten toen ik een lekke band had - sommigen bewonderen stiekum echt wel een velomobiel met hoge snelheid. Ik zie het aan hun gezichten. Maar daar waar eigen glorie in het gedrang komt door stroomlijn "cheaters" worden we niet geduld.

    Het enige wat we kunnen doen zijn eigen toertochten, ritten, wedstrijden enz...wat ook gebeurd. Je moet gewoon accepteren dat fietsevenementen niet graag velomobielen zien. Net als homo's onwelkom zijn in een Moskee.....

    Wat ik me afvraag is wat ze in zijn algemeenhied zullen doen tegen gedeeltelijk gestroomlijnde ligfietsers....daar zijn er nog minder van, maar die verslaan ook met gemak racefietsers en kunnen minder makkeijk met drogredenen worden geweerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik kan me heel goed voorstellen wat je frustratie is, maar is de soep zo heet gegeten?
    Ik heb nog geen Flag gehad. Iemand anders uit de velomobielenvloot al wel? Nog niet van gehoord.
    Geen discussie maken die er nog niet is denk ik dan.
    Als we echt ongewenst worden dan zien we dat dan wel weer.
    Dan maar geen Strava. Mij best. Ga me er niet druk om maken tot die tijd.

    Het is met Strava als met alle sociale media Facebook, Google+ enz, ze proberen je te prikkelen tot uitwisseling. Anders is het niet interessant. Het moet blijven boeien. Dat is juist de kracht van zo'n app. Overal een competitie van maken. Als je daar op in gaat kan je wachten op de negatieve gevolgen vroeg of laat. Voor jezelf of je haalt de kift van een ander op je hals. Laat ze toch, als ze daar gelukkig van worden.
    Doe er gewoon niet aan mee, laat je er niet mee in. Laat je niet verleiden en zeker niet op de kast jagen. Dan ben je altijd de verliezer.

    Ik gebruik Strava wanneer het me zo uitkomt en als ik het ook niet vergeet. Soms ben ik zo lui dat ik Marloes de rit laat registreren om de track later bij mij te importeren. We reden immers samen. Gelijk vertrokken, gelijk aangekomen. Wat daartussen gebeurde is niet intressant behalve dat de route openbaar is getrackt. Ander/vrienden kunnen dat ook zien en evt. op reageren of niet. Mij om het even.
    De plaatsingen negeer ik gewoon. Doe ik absoluut niks mee. Ze zijn me te onrealitisch om te bekijken. Ik 1700 watt trappen? Echt niet! Ik 2500 cal verbruiken op een ritje door de heuvels van 80 km? Onzin! Per dag misschien.

    Wat doe ik er verder mee? Ik vind het leuk te weten of en waar iemand een rit gemaakt heeft. Soms kom ik achter leuke en handige velomobielroutes. WW-ritten zijn immers minitieus geoptimaliseerd door lokaal bekende velomobielrijders? Dank voor de tip zeg ik dan!
    Verder is het lekker kletsen over fietsen in de commentaren. Iets wat we altijd al deden. Ook al op de LML. Die was vroeger de maat en place to be. Na vreselijk kift en trollen is de LML zo dood als een pier. Nu is dat gesprek verplaatst naar andere 'nieuwe' media. Ook daar zijn trollen te verwachten, alleen heten ze daar Flags.

    Tot er geen media meer overblijven om te OH-en over fietsen. Dan fiets ik gewoon weer naar een ligfietstreffen en is het cirkeltje weer rond. Kletsen we weer analoog met ander ligfietsers aan een kampvuur tot diep in de nacht......kan je ook nog een biertje delen en de chipszak rond laten gaan. He ja gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker zijn er mensen uit velomobielland die geflagd zijn. Ik nu 2x, Dirk D. is ook in ieder geval 2x geflagd.

      Verwijderen
  7. Had gisteren weer 3 flags in de inbox van m'n email. Daarmee komt de score al boven de 6 volgens mij. Vlaggetjes of niet. Ik blijf lekker doorfietsen en kroon mezelf maar tot King of Flag :)

    BeantwoordenVerwijderen