dinsdag 4 september 2012

Lek 36: 23030 km

Vandaag kwam een lek aan het licht.

Tijdens een bocht naar links voelde de fiets niet stabiel genoeg aan. Hij leek licht te dweilen.
thuis heb ik de band even ingeknepen om een schatting te maken van de bandenspanning. Deze was duidelijk geen 6 bar maar bedroevend zacht was hij zeker ook niet. Bij oppompen (er zat nog iets van 4 bar in) begon de Racer Sealant uit een klein gaatje te komen. Lek dus.

De Kojak buitenband was overigens afgeschreven.

4 opmerkingen:

  1. Hoi Quemo

    Hoeveel kilometer rij jij op een voorband en hoeveel achter?
    ALs de bvand erg versleten is zal er een moment komen dat de sealant ook niet meer werkt.
    Zelf plak ik de banden niet eens meer. Op druk brengen en rijden is voldoende. Achter op 7000 km lek gehad nu inmiddels boven de 12000 nog steeds dicht. Super spul.

    Hgr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb werkelijk geen idee hoeveel kilometer ik rijd met mijn banden. Hoewel, géén idee is niet helemaal waar want ik heb de indruk dat ik minder kilometers ermee rijd dan de gemiddelde velomobilist. Het aantal bochten en plekken waar geremd moet worden is per rijder verschillend en natuurlijk ook de rijstijl. Het is lastig vergelijken denk ik.

    Ik weet niet wat voor banden jij gebruikt maar ook dat maakt nogal wat uit. Een dikkere slof mag/moet op lagere druk, wat voor de werking van de sealant gunstig is. Mijn smalle Kojaks op de voorbanden op 6 bar verliezen bij een lek relatief meer lucht en daarbij zakt de druk dan ook sneller. Bij een dikke slof op lagere druk merk je een lek veel minder. Ik heb met 5 lekken in m'n achterband rondgereden zonder het te weten. Met mijn voorband merk ik het 1) eerder op tijdens het rijden en 2) zal ook eerder opvallen tijdens oppompen omdat de sealant het bij hogere druk moeilijker heeft om een gat te dichten.

    Desondanks ben ik wel een blij gebruiker van het spul omdat het als thuiskomer doorgaans enorm goed werkt en dat is mij al heel veel waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik F lites en is inderdaad dikker. Klopt niet helemaal wat je zegt dat het dan makkelijker afdicht. In ca 30% van de gevallen plakt de binnenband vast aan de buitenband doordat de sealant het in eerste instantie niet afdicht. De Kojak achter op ca 5,5 bar heb ik dat nog niet meegemaakt maar heeft ook maar een lek gehad en deze moet ik tzt nog wissleen om te zien hoe de sealant gewerkt heeft. Vwb thuis komen heb ik deelfde ervaring echter ik zet de band dan op de goede druk en ga hem niet vervangen of plakken.
    Was verder alleen ff nieuwsgierig hoe lang men gemioddled met een band doet. Op Kojaks deed ik voorheen ca 6000 km nu op F lites 4000 km en deze slijten enorm als je remt in een scherpe bocht. Band die dan geen druk op het wegdek heeft staat stil en schuur tover de gronmd

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is niet zo dat een dikke band per definitie sneller dicht maar omdat een dikke band vaak op lagere druk gereden wordt, wil deze sneller/gemakkelijker dichten dan een dunne band waarbij de dikke band dan ook nog eens minder druk verliest. Een dikke band op 5 bar zal bij een lek minder druk verliezen dan een dunne band op 6 bar met eenzelfde lek waarbij de dunne band mogelijk eindigt met een lagere druk dan de dikke band na een lek.
    Geen wonder want een dikke band heeft veel meer volume en veel meer lucht.

    Wat betreft kilometers. Ik weet dus niet hoe lang mijn banden meegaan maar wel weet ik dat mijn smalle Kojaks op m'n voorwielen bij lange na geen 6000 kilometer halen. Hoeveel wel? Ik denk ergens tussen de 3000 en 4000 kilometer maar dat is puur op het gevoel en hééééél erg nattevingerwerk. Maar 6000 halen ze zeker niet.

    BeantwoordenVerwijderen