zondag 15 november 2009

Spaakbreuk LV3 en nieuwe Kojak

Afgelopen week voelde ik m'n fiets weer wat vreemd gedragen in bochten. Ik ben zelfs een keer uitgestapt om m'n banden te controleren op een mogelijk lek. Maar geen lek, dus moet het wel een spaakbreuk zijn. Een latere controle gaf duidelijkheid. Linksvoor was weer een spaak gebroken.

Vandaag heb ik hem vervangen. Het betrof weer een oude spaak. De eerdere twee vervangen spaken (met ringetjes) zaten nog netjes op hun plek.

Het valt me enorm mee hoe vlot je deze spaken kan vervangen zonder het wiel te hoeven demonteren. Het is eigenlijk een koud kunstje. Zelfs het netjes richting stelt geen fluit voor. Omdat de wielkasten van de Quest maar weinig ruimte hebben, zit je met de wielkasten al vrij dicht bij de velg. Met behulp van een wasco-krijtje markeer ik even snel waar de oneffenheid zit door eerst het wiel een zwiep te geven en dan langzaam met het krijtje richting de velg te bewegen waarbij ik m'n handen steun op de wielkast. Zo kan ik zeer nauwkeurig langzam richting de velg gaan tot het krijtje net de draaiende velg raakt. Als ik het wiel dan weer stil zet, zie ik op de plek waar wat aan het spaken moet gebeuren een mooi gekleurd streepje.

De statistieken van de vervangen spaken (met ringetjes):

Rechter voorwiel:
één spaak vervangen en voorzien van 2 messing ringetjes

Linker voorwiel:
drie spaken vervangen. Twee hebben 3 messing ringetjes, de ander heeft 4 messing ringetjes.

Verder heb ik de losgehaalde buitenband maar even gecontroleerd op binnengedrongen steentjes. Maar heel ver met controleren ben ik niet gekomen omdat de band aan vervanging toe was. Op een paar plekken kwam het canvas door de rijlaag heen.
Dus heb ik een nieuwe band om het linker voorwiel gedaan. Dit was tevens de laatste die ik op voorraad had. Het wordt dus tijd voor een ritje naar Dronten om wat nieuwe banden te halen en direct wat nieuwe spaken want ik moet er nog een flink aantal vervangen maar daarvoor heb ik er niet genoeg meer op voorraad.

Kilometerstand: 5649

6 opmerkingen:

  1. Toch even aangezet. Ik zal snel reageren, dan kan ie weer dicht. :-)

    Ik vroeg me af of de kilometerstand hierboven per fiets is of per persoon voor dit jaar. In dat laatste lig je 100 km op me voor.

    Neem aan dat de gebroken spaken niet aan de tandwielkant zaten. Dat komt ook minder voor. Aan de losse kant kan ik spaken op m'n gewone fiets in een paar minuten wisselen en afstellen. Dat moest bij een vorige soort semi racefiets iets te vaak. Dat ding kon niet tegen baggage. In die bagage nam ik wat spaken mee en per 1000km brak er verving ik er een.

    In de vorolaatste vakantie brak ik op mijn huidige fiets voor het eerst een spaak en die zat verdorie aan de tandwielkant.
    http://xinix.web-log.nl/xinix/2008/11/nov-02-0804-mag.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De kilometerstand is per fiets. Totaal heb ik dit jaar al heel wat meer gereden want deze fiets heb ik pas sinds februari. Daarvoor heb ik anderhalve maand met een andere fiets gereden en zo af-en-toe pak ik m'n andere ligfiets. Ik zit voor dit kalenderjaar in ieder geval boven de 6950 kilometer. M'n doel is de 8000 te halen dit jaar.

    De spaakbreuk is altijd in de voorwielen. En altijd spaken aan de flens die níet aan de buitenkant zit. En altijd zijn het de spaken die vanaf de buitenkant van de flens naar binnen gestoken zijn. Andere spaken heb ik nog niet gebroken voor zover ik weet.

    De ellende is dat wielen goed tegen vertikale krachten kunnen (doorgaans). Maar bij driewielers heb je dus ook zijdelingse krachten en daar ontstaan dus de problemen. De krachten op de spaken worden dan nog heel wat groter.

    Je spreekt trouwens steeds over het aangedreven wiel van je tweewieler. Bij driewielers werkt één en ander toch net even anders. Spaakbreuk doorgaans in de voorwielen. Bandenslijtage is bij de voorwielen ook veel groter (in tegenstelling tot tweewielers).

    Maar ik ben echt een ster in het breken van spaken in m'n voorwielen (van driewielers). Kan eigenlijk niet meer missen: ligt aan mij. Er zijn vele anderen die zelden tot nooit spaken breken. Dit is nu m'n 3e driewieler en bij allen heb ik die ellende. Maar goed, snel definitief opgelost door een nieuwe spaak te plaatsen met vulringetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tja, bijremmen met het achterwiel (om de krachten over de spaken te verdelen) durf ik je nu ook niet meer aan te raden.
    Een paar weken terug in de slip geraakt hierdoor en over de kop geslagen.Door iets te hard
    met rechts in de handle te knijpen (met de FAW!).
    En ik nam niet eens een bocht maar reageerde op 'n wegafzetting. Ik kon daardoor niet (snel) door de bocht naar rechts maar zou daardoor rechtdoor moeten oversteken terwijl daar auto's reden.
    'Had nogal vaart omdat ik v.e. brug afkwam . Bleef precies op de bovenkant staan met de wielen in de lucht!
    Gelukkig kon ik m'n hoofd achterwaarts in de carrosserie trekken als 'n schildpad: Raar gezicht hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Allemachtig man!

    Dat je achterkant kan uitbreken bij een achterwielslip wist ik al wel uit ervaring met de Versatile. Leuk als het glad en ijzig is maar verder...

    Maar als ik het zo lees heb je nog flink mazzel gehad. Je had je hoofd enorm kunnen beschadigen. Zeker omdat de FAW geen rolbeugel heeft aan de achterkant. Met de FAW heb je heel wat minder ruimte om weg te duiken.

    Op de kop, dat is wel heel heftig gegaan. Maar zo te lezen heb je het lichamelijk in ieder geval goed doorstaan gelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja soms blijkt 't ineens wel gunstig om wat kleiner van stuk te zijn!
    Spiegel gebroken (kegelkassie ook wat geplet),wat uitdeukwerk, opnieuw uitgelijnd natuurlijk...
    Ja niet dat 'ie er mooier op geworden is maar ik gebruik 'm al weer vaak.
    Heb 'n 'echte' S-ram dualdrive-naaf klaarliggen waarbij ik de i-brake dus gewoon achterwege laat...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Met de WAW kun je ook een leuke zwieper maken in a'dam

    http://blogger.xs4all.nl/linerwin/archive/2009/11/28/531312.aspx

    BeantwoordenVerwijderen