dinsdag 30 augustus 2011

Lexan en Bison Kit en Ansmannlader

Enige tijd geleden schreef ik over vreemde dingen die gebeurden tijdens het laden van de accu's.
In het kort: ik heb 2 accu's die ik beurtelings oplaad. Het vreemde was dat de accu die aan de lader met druppellaadfunctie hing, sneller leeg liep dan de accu die niet aan de lader hing. Ik heb voor mijn fiets een Ansmannlader.

Vanwege dat vreemde gedoe heb ik een tijdje de Ansmannlader verwisseld met de lader van Versatile 006. Op dat moment begonnen de accu's van de Versatile dezelfde problemen te vertonen. Conclusie: Ansmannlader laadt goed maar de druppelfunctie doet z'n werk niet.

Vandaar dat ik een nieuwe lader heb besteld voor m'n Quest, een gelijke als de lader die bij de Versatile geleverd werd. Na lang zoeken (er staat geen merk op de lader) heb ik het merk Greenforce gevonden die dezelfde lader levert maar ook denk ik de lader onder nog een andere merknaam te hebben gevonden. Telkens kom je deze laders tegen in de duiksport voor de duiklampen.

Hoe dan ook, ik heb een Greenforcelader gekocht. Helaas zat er een kleinere maat Tamiyastekker aan dan aan de accu's zitten dus heb ik er een grotere aan gezet. Hierbij heb ik goed opgelet dat ik de draden wel netjes op dezelfde plek zette in de grotere stekker als in de originele kleine stekker. En dat had ik dus niet moeten doen.
Ook al heb ik nu 3 laders en 6 accu's probleemloos op elkaar kunnen aansluiten waarbij polariteit telkens gelijk was, bij deze Greenforcelader is de polariteit dus blijkbaar omgekeerd! Gevolg was dan ook dat de accu niet wilde laden maar dat er een nare elektronicageur in de garage te ruiken viel. Bovendien begon de lader te roken. Het schijnt dat elektronica werkt op rook want de rook was eruit en hij deed het niet meer.

Ik heb de lader open geschroefd en ook de lader die we bij Versatile 006 gekregen hadden. En jawel, 100% dezelfde lader op 3 zichtbaar beschadigde componentne na. In ieder geval was een weerstand finaal doorgefikt. Verder hadden 2 aangrenzende elco's ook flink veel hitte van de weerstand gekregen en zagen er ook niet fris meer uit. Deze 3 componenten heb ik vervangen maar helaas, de lader doet niet wat hij moet doen, er zijn dus meer componenten kapot. Maar zien of ik het euvel kan vinden.

Hoe dan ook: Ansmann heeft voor mij afgedaan. Greenforce heeft een goede lader maar let dus verdraaid goed op de polariteit.

Verder viel me vandaag wat vreemds op aan het vizier. Toen ik na een ritje uitstapte, zag ik dat het uiteinde van het vizier niet mooi aansloot bij de body. Ik dacht dat mogelijk iemand met z'n tengels eraan had gezeten maar het andere uiteinde had dezelfde vreemde bolling.
Blijkbaar kan Lexan niet goed tegen de oplosmiddelen die in Bison Kit zitten. Tenminste, ik neem aan dat het door de Bison Kit komt. Het vijverrubber zal denk ik niet zo snel de oorzaak zijn. Het zit in ieder geval in de lijm waarmee ik het rubber op het Lexan gelijmd heb.

Ik heb de bolling getracht weg te buigen. Mocht dat niet afdoende blijken, dan knip ik het vizier gewoon bij en haal dan dus die verbogen hoek eraf maar laat het stuk met de magneet zitten.
Maar wees dus gewaarschuwd: gebruik geen Bison Kit op Lexan.

zaterdag 27 augustus 2011

Nog een ritje naar Epe

Omdat ik toch nog een stuk wilde fietsen en ik nog een andere route naar Epe wilde proberen, ben ik de avond van 20 augustus nog een keer op pad gegaan.
Mijn gemiddelde snelheid was vanavond niet echt spectaculair maar ik heb wel wat leuke of opvallende momentjes meegemaakt.

Net van huis vertokken een positieve reactie van een clubje koters.

In Zwolle wederom een stel koters en een man die schuin het fietspad oversteekt, of eigenlijk gewoon midden op het fietspad blijft lopen maar verder het fietsverkeer niet echt in de gaten houdt.

Langs het Apeldoorns kanaal een auto ingehaald

In Epe een everzwijn op de weg, zie ik ook niet alle dagen.

Op de terugweg ben ik via de (Nieuwe) Zuidweg gegaan. Aan het begin heb ik een tijdje gewacht in de hoop dat ik nog wat kon spelen met een wielrenner ofzo maar volgens mij moesten ze allemaal al naar bed. Ik ben daarom maar op pad gegaan. Het eerste stuk is nogal heuvelachtig met een paar leuke klimmetjes. Bij de laatste klim, waarna de lol gaat beginnen, zie ik een stel lichten van achteren aankomen. Het is een vrachtwagen. Helaas komt die mij inhalen terwijl ik net bezig ben vaart te maken. Waarom helaas? Omdat dat ding gevolgd wordt door een stel auto's. En laat die vrachtwagen nou dermate langzaam zijn dat ik meerdere keren heb moeten bijremmen, zeker bij bochten en tegenliggers. Dubbelop jammer dus dat ik heb gewacht in de hoop een stel racefietsers te treffen. Was ik een halve minuut eerder vertrokken, dan was ik de auto's voorgebleven en had ik ze zien verdwijnen in m'n achteruitkijkspiegels. Jammer maar helaas....

Op de Stationsweg richting Wezep ben ik op een gegeven moment de rijbaan opgegaan en vervolgens met forse snelheid Wezep binnengereden. Ik weet niet of politie stond te flitsen bij het station maar als ze er stonden, dan sta ik zeker op de foto.

Een paar momenten:

Time lapse van de totale rit:

Gegevens van de totale rit.
Volgens Garmin Mobile XT:

Als ik mijn Sigma BC1606L mag geloven dan zijn de getallen:

Maximum snelheid: 67,76 km/h
Gemiddelde kadans: 91omw/min
Gemiddelde gereden snelheid: 32,5 km/h
Gereden tijd: 2:05:21 h:mm:ss

Ga ik zelf aan het rekenen met de gereden 68,8 kilometer en de 2:05:21 dan kom ik uit op een gereden gemiddelde van 32,5 km/h. Maar goed, als ik de totale tijd neem, inclusief stops, kom ik alsnog uit op een gemiddelde van 32,3 km/h en dus niet zo gek veel lager. Maar wel beduidend lager dan mijn vorige rit. Wat de werkelijke getallen zijn? Zeg het maar. Persoonlijk ben ik geneigd om mijn BC1606L eerder te geloven dan de GPS van mijn HD2.


vrijdag 19 augustus 2011

Vizier, avond, goede conditie of ketting?

Wat hebben die dingen met elkaar gemeen? In mijn geval snelheid.

Het vizier lijkt na wat testen toch wat snelheidswinst op te leveren. 's Avonds rijd ik doorgaans harder dan 's ochtends. Mijn conditie is natuurlijk ook een belangrijke factor voor snelheid maar ook de aandrijving is van belang.

Afgelopen week heb ik een retourtje Zwolle-Epe gefietst. Op de terugweg had ik op de Geldersedijk een gereden gemiddelde van maarliefst 36,7 km/h op de teller staan (Garmin Mobile XT) voor het ritje van Epe naar Zwolle (alleen de terugweg dus). Thuis aangekomen had ik voor de terugweg alsnog een totaalgemiddelde van 34,5 km/h. De heenweg zat ik wat lager met 28,4 km/h maar alsnog niet onaardig als je beseft dat ik geen handige route genomen heb door verkeerd te rijden door een slingerende woonwijk en over zandpaden.

Hoe dan ook, zeker de snelheden van de terugweg zijn voor mij niet gebruikelijk. Een hoog gemiddelde kan ik best rijden maar dit soort snelheden heb ik nog niet gehad in het verkeer (was wel rustig overigens en heb ik veel mazzel gehad) en al helemaal niet door bebouwde kom. Maar goed, het is dus toch gebeurd. Oorzaak zal vast in 1 of meerdere van de 4 genoemde punten zitten.

Ook wel even leuk om te melden is trouwens dat de terugweg in het donker was. Ik heb mijn zonnebril af moeten doen omdat ik anders geen steek meer zag. Maar het vizier wist de wind uitstekend uit m'n ogen te houden.

Filmpjes.... Deze zijn 10x versneld afgespeeld.

Op de terugweg heb ik bij 1:20 heb ik snelheden rond de 40 km/h. Dat zakt ook weer af maar na Heerde, ongeveer bij 2:20, gaat het gas er weer stevig op. Maar ik had nog wat meer kunnen geven als ik beter zicht had gehad:

En de heenweg. Minder boeiend tenzij je een mislukte poging wil zien om een route te zoeken die geschikt is voor een grote groep fietsers en ook voor een velomobiel.
In Hattem gaat het al flink verkeerd. Maar in Epe gaat het ook 2x niet zoals ik het had gepland:


vrijdag 12 augustus 2011

Boos op woef

Vanmorgen ben ik naar de stad geweest om iets op te halen. Heengaande ging ik door de stromende regen, een uitgelezen moment om het Versatiledakje gemonteerd te hebben..... maar helaas, ik had hem er niet op zitten.
Nadat ik in de winkel klaar was en buiten bij m'n fiets was, werd ik aangesproken door een ouder Engels sprekend stel. Ze stelden geïnteresseerd wat vragen over m'n fiets zoals of hij door een motortje werd aangedreven en wat de snelheid was.
Terug naar huis besefte ik dat ik nog wat vergeten was en ging dus weer terug.
De 2e keer dat ik de winkel uit kwam, werd ik aangesproken door mede-Quest-eigenaar 'Goose'. Hij wilde wel even de magneetbevestiging van het vizier zien.

Hij ging praktisch op hetzelfde moment richting huis als ik dus konden we even samen rijden, alleen hij op een martelfiets, ik in m'n Quest.
Op de Nieuwe Markt werd ik ineens door een luid blaffende hond achterna gezeten. Het beest was overduidelijk niet aangelijnd want de vrouw die vermoedelijk bij het beest hoorde, werd niet meegesleept en de afstand tussen woef en bazinnetje werd dermate groot dat zelfs de langste oprolwurglijntjes voor honden niet lang genoeg was daarvoor. Ik heb even woest naar het beest gebruld om te laten merken dat ook ik kan 'blaffen'. Bij de 2e keer taaide hij af.
Maar Ik was nog geen 40 meter verder of het kreng kwam me ineens voorbij rennen (nog altijd geen bazinnetje wat er achteraan gesleept werd helaas, hij was nog altijd niet aangelijnd). Deze keer had hij geen interesse in mij maar rende hij door naar de Sassenpoort. Bij de Sassenpoort aangekomen deed hij iets wel héél treffends. Sassen betekent namelijk 'urineren'. Het intelligente beest neemt de naam van de poort dus wel héél letterlijk.

dinsdag 9 augustus 2011

Snelheidstest vizier in de herhaling

Opmerking vooraf:
Onderstaand verhaal kan wat onsamenhangend zijn. Ik heb het geschreven met voortschrijdend inzicht. Verder heb ik diverse stukken in verschillende volgordes geschreven dankzij het eerst mislukken van videobewerking en daarna het traag uploaden van Youtube. Ook is mijn mening wat bijgesteld in de loop van het schrijven van dit bericht.



Zondagavond heb ik opnieuw een test gedaan om de vermeende snelheidstoename (of vermogensvermindering) van het mini vizier te bepalen.

De gereden weg is recht en heeft mooi asfalt. Het heeft in het midden een betrekkelijk windluw stuk. Het hele traject is 1,6 kilometer lang. Een retourtje is dus 3,2 kilometer.


Bij elke test rijd ik vanaf de rotonde (onder in beeld) via de rode lijn naar het noorden. Aan het einde van de rode lijn keer ik om en rijd terug naar de rotonde. Het luwe stuk ligt tussen de twee groene lijnen. Aan de westkant van de weg liggen bomen op het stuk tussen de groene lijnen. De wind komt ongeveer uit WZW-ZW.
Startpunt Google Maps
Keerpunt Google Maps

Deze keer heb ik het traject 8x gereden:
  1. Met vizier omhoog, 30 km/h kadans 81, voor 2e versnelling, achter 6e versnelling
  2. Met vizier omlaag, 30 km/h kadans 81, voor 2e versnelling, achter 6e versnelling
  3. Zonder vizier, 30 km/h kadans 81, voor 2e versnelling, achter 6e versnelling
  4. Met vizier omhoog, 30 km/h kadans 81, voor 2e versnelling, achter 6e versnelling
  5. Met vizier omhoog,  34 km/h kadans 78, voor 2e versnelling, achter 8e versnelling
  6. Zonder vizier, 34 km/h kadans 78, voor 2e versnelling, achter 8e versnelling
  7. Zonder vizier,  34 km/h kadans 78, voor 2e versnelling, achter 8e versnelling
  8. Met vizier omhoog,  34 km/h kadans 78, voor 2e versnelling, achter 8e versnelling
Deze keer ben ik er beter in geslaagd mijn hartslag op video te krijgen. Kadans heb ik ook aardig in beeld, snelheid slecht tot niet. Toch nog weerspiegeling. Alleen heb ik deze keer heel wat keren de 3 getallen opgenoemd zodat ik toch de gegevens heb op bepaalde momenten.

Een oersaaie filmpjes helaas maar oordeel zelf als je het presteert om de hele boel te bekijken en analyseren.
Nuttige gegevens:
Elke rit bestaat uit een heenweg (richting het noorden) en een terugweg (richting zuiden). Heen heb ik de wind schuinachter van links, terug van rechtsvoor.

Een paar tijden bij benadering:
1:00 Verlaten bebouwde kom, te herkennen aan een drempel (mogelijk even een vertikale beweging van het beeld). Tevens ongeveer het startpunt van het luwe stuk
2:00 Einde luwe stuk
3:15-3:45 Keerpunt
5:10 begin van het luwe stuk
6:10 einde luwe stuk, binnenrijden bebouwde kom

Run 1. vizier omhoog, 30 km/h


Run 2. vizier omlaag, 30 km/h

Run 3. geen vizier, 30 km/h

Run 4. vizier omhoog, 30 km/h

Hoewel er wel een licht voordeel lijkt te zijn bij gebruik van het vizier, vind ik het niet overtuigend. De getallen vliegen wat teveel op-en-neer van m'n hartslag. Mijn foutenmarge is groter dan dan de 10 slagen per minuut verschil die Wim Schermer gebruikt in de tabel van dit bericht. Nu is die 10 slagen per minuut verschil goed voor 5,5 km/h harder rijden als je Wim Schermer heet. Ik ben niet Wim Schermer, ik heb ook totaal andere hartslagen (beduidend hoger) dus helemaal goed vergelijk is het niet. Toch is het wel frappant dat ik bij sommige metingen méér dan 10 slagen verschil heb bij dezelfde snelheid binnen één filmpje.

Maar goed, om wat meer te testen ben ik dus ook de rit wat harder gaan rijden. Wim Schermer spreekt over bijna 4 km/h snelheidstoename door gebruik van het vizier. Dat zou dus betekenen dat ik bij 34 km/h mèt vizier dezelfde hartslag zou moeten hebben als bij 30 km/h zónder vizier. Daarom 4 ritjes met 34 km/h:

Run 5. vizier omhoog, 34 km/h

Run 6. zonder vizier, 34 km/h

Run 7. zonder vizier, 34 km/h

Run 8. vizier omhoog, 34 km/h

Conclusie?
Keiharde uitspraken zoals Wim Schermer durf ik op basis van deze gegevens niet te maken. Wel durf ik te zeggen dat het vizier de snelheid wat ten goede komt maar ik heb nog altijd sterk de indruk dat het verschil minder groot is dan de beoogde 3,8 km/h. Maar goed, misschien dat iemand anders meer figuurlijke kaas kan maken van mijn filmpjes.
Ik kan de gegevens ook ànders benaderen.door alleen te kijken naar de terugweg, waarbij ik de wind op kop heb, dan kom ik globaal uit op de volgende hartslagen:

  1. 30 km/h 145 Met vizier
  2. 30 km/h 148 Met vizier omlaag
  3. 30 km/h 150 Zonder vizier
  4. 30 km/h 148 Met vizier
  5. 34 km/h 157 Met vizier
  6. 34 km/h 160 Zonder vizier
  7. 34 km/h 159 Zonder vizier
  8. 34 km/h 158 Met vizier
Leg ik dat naast de gegevens van Wim, dan zit er toch misschien heel wat meer in het verhaal van Wim dan ik dacht.
Hartslag en snelheid zijn in de tabel van Wim liniair. Als ik zijn tabel ga interpoleren, dan hoort bij zijn tabel bij  33,5 km/h ongeveer een hartslag van 107. Dat is dus een toename van zo'n 7 slagen per minuut om dus die 3,8 km/h harder te rijden. Bij mij zit dat ongeveer op 10 slagen per minuut. Maar goed, mijn hartslag ligt ook een behoorlijk stuk hoger.
Blijft wel staan dat ik die 3,8 km/h optimistisch vind maar ik begin wel de indruk te krijgen dat het minder heftig optimistisch is dan ik dacht en dat ik er dus méér naast zit dan Wim. Het vizier zou toch wel eens beduidend meer snelheidswinst kunnen opleveren dan ik aanvankelijk dacht.

Het liefst zou ik alsnog wel nauwkeurigere metingen willen zien. Als je mijn hartslag bekijkt in de filmpjes.... tja, dat gaat alle kanten op. Metingen met een fiets met SRM op een binnenbaan zou wenselijk zijn en anders eventueel uitrolproeven bij stabiel wind'stil' weer.


En qua geluid? De voornaamste reden voor mij is de geluidsreductie en dat zit overduidelijk wel snor.

zondag 7 augustus 2011

Snelheidstest vizier 2x mislukt

Vanmiddag heb ik getracht de meting van Wim Schermer te reproduceren. Met hartslagmeter om ben ik op pad gegaan. Mijn eerste poging was 3x dezelfde weg op-en-neer rijden. Eerst met vizier, dan plat vizier en tot slot zonder vizier. Maar ik liep tegen 2 problemen aan. Allereerst krijg ik het niet voor elkaar mijn hartslag constant te krijgen. De stevige uitschieters zaten er nu trouwens niet tussen voor zover ik weet. Maar het tweede probleem zag ik thuis pas. De fietscomputer is wegens spiegeling niet af te lezen.

Dit was dus mijn eerste opzet die helaas mislulkt is:


Ik heb daarom een tweede poging gewaagd. Deze keer ook op een andere weg waar de wind ook minder invloed heeft. Ik heb in totaal 6x dezelfde weg op-en-neer gereden. Deze keer heb ik niet mijn hartslag constant gehouden maar mijn snelheid en kadans. De ritjes waren de volgende:
1) Met vizier, snelheid 30, versnelling 2voor 6achter
2) Plat vizier, snelheid 30, versnelling 2voor 6achter
3) Zonder vizier, snelheid 30, versnelling 2voor 6 achter
4) Met vizier (2e keer dus), snelheid 30, versnelling 2voor 6achter

5) Met vizier, snelheid 40, versnelling 3voor 5achter
6) Zonder vizier, snelheid 40, versnelling 3voor 5achter

Deze keer heb ik de camera onder de klep van mijn pet gemonteerd in de hoop zo minder last te hebben van weerspiegeling.

Maar helaas....... ik zal toch nog een keer de meting moeten doen. Het is te donker op de plek van de fietscomputer om hem af te lezen vanaf onder de klep van m'n pet. De hartslagmeter is zelfs niet eens fatsoenlijk zichtbaar.

Maar ik heb mijn hartslag wel in de gaten gehouden tijdens het rijden en heb nog altijd niet de indruk dat het vizier dermate veel zoden aan de dijk zet als een tabel op de site van Wim doet hopen. Een nieuwe meting zal uitsluitsel moeten geven. Ik ga dan de hartslagmeter onder de voorrand van het instapgat hangen, daar is licht zat en zal de camera vermoedelijk beter kunnen 'aflezen'.

Wat ik wèl aan het filmpje heb is beelden van met welk gemak het vizier bij mij geplaatst, versteld of weggenomen kan worden dankzij gebruik van magneten.



Nog even wat meer beelden van het vizier. Hieronder eerst een bijgewerkt lipje:


Dan 2 foto's van het lipje aan de zijkant in 2 posities:


Hartslag

Naar aanleiding van mijn vorige bericht over het mini vizier zijn er wat reacties gekomen. Mensen die duidelijk wel snelheidstoename ervaren met het mini vizier maar ook een reactie van Wim die beschrijft over zijn metingen aan de hand van zijn hartslag. Quesjer geeft aan dat hij graag zou zien dat ik met hartslagmeter eens wat ga testen met het mini vizier. Vandaar dat ik mijn hartslagmeter uit de kast getrokken heb.

Toen ik mijn hartslagmeter omdeed, gaf de meter wat vreemde waardes. Mijn eerste gok was slecht contact tussen de borstband en m'n huid dus heb ik de borstband nog een keer lekker vochtig gemaakt. Maar dat loste de vreemde waardes niet op. Vervolgens dacht ik aan lege batterijen. Maar het scherm van het horloge is  nog kraakhelder dus voldoende spanning (ik heb vager beeld gehad met metingen die geen vreemde dingen vertoonden). Dus zou dan de batterij van de borstband de oorzaak kunnen zijn. Maar nee, de batterijmeter zegt dat ook die batterij nog mooi vol zit.

Wat ik zie gebeuren?


Goed, mijn hartslag zal vast niet met het ritme van de klok tikken maar zomaar ineens van 70 naar 80 gaan en omgekeerd?

Ik wil best gaan testen en meten maar weet niet hoe betrouwbaar die metingen gaan worden. Wellicht dat mijn hartslag bij een hoger getal een stuk gelijkmatiger is want ik weet wel dat mijn hartslag 'in rust' soms overslaat om vervolgens de volgende slag voelbaar zwaarder te maken. Bij meer inspanning heb ik wel de indruk dat mijn hartslag constanter is.
Ik zit alleen nog even te bedenken hoe ik het ga aanpakken. Ik zit erover te denken om de hartslagmeter naast mijn fietscomputer te houden/monteren en de 2 samen op video op te nemen maar veel ruimt om dat voor elkaar te boksen heb ik niet.

zaterdag 6 augustus 2011

Ik ben ongeduldig. Vizier bericht 2

Ik ben ongeduldig en heb vanavond al even wat geprobeerd. De kit was stevig genoeg dus kon het wel.

Tijdens het fietsen kan ik heel vlot het vizier verstellen. Gewoon even aan de hoeken van het vizier trekken of duwen en hij schiet zo op de andere magneet om de hoek van het vizier te verstellen.
Er is ook duidelijk verschil te merken tussen de 2 standen van het vizier. In de lage stand heb ik duidelijk meer windruis in m'n oren dan wanneer het vizier meer rechtop staat.

Qua snelheid heb ik niet de indruk dat het ook maar het kleinste beetje werkt om over de gesuggereerde 3,8 km/h snelheidstoename bij 29,7 km/h maar te zwijgen. Maar dat geeft niet, daarvoor ben ik niet met het vizier aan het stoeien.

Vizier

Ik ben al een tijdje aan het aan het denken over een vizier en ben ook al wat aan het experimenteren geweest.
Vorige week zondag was me wel duidelijk dat een vizier enorm veel windgeruis uit m'n oren kan houden. Ik heb dit getest door mijn hand op de rand van het instapgat te houden (tijdens het rijden) om een vizier na te bootsen. Het verschil in windgeruis was duidelijk waarneembaar tussen met of zonder 'handvizier'.

Met karton ben ik wat aan het knutselen geslagen om wat beter te kunnen proberen. Samen met Quesjer en nog een Questrijder hebben we wat spullen bij Wim Schermer besteld. Paulus en ik hebben beiden een plaat 0,75mm polycarbonaat besteld. Omdat ik dacht dat de plaat 50 bij 60 cm was, heb ik 2 viziertjes gemaakt van 50cm breed in voorbereiding op de bestelling die nog binnen moest komen.
Deze testviziertjes heb ik gemaakt uit stevig karton. Het betreft een variant met een bolle bovenkant en een variant die volledig rechthoekig is. Wel heb ik beide viziertjes voorzien van lipjes om op de body te monteren.
Aan de lipjes heb ik magneten geplakt omdat ik daarmee het vizier op de body wil monteren in plaats van met klittenband.

Mijn eerste 2 probeersels:


Vandaag heb ik het polycarbonaat in ontvangst genomen. Blijkt dat het polycarbonaat geen 50 bij 60 cm meet maar 50 bij iets van 90 centimeter. Dat verandert de zaak nogal.
De 3e besteller die samen met Quesjer en mij de bestelling had geplaatst, had een vizier besteld. Dat vizier heb ik als basis genomen voor een 3e variant, nagenoeg gelijk aan de variant van Wim Schermer. Alleen is de mijne dus met magneten op de body gekleefd en heb ik niet 1 maar 2 lipjes eraan gemaakt die overigens ook wat minder lang zijn.

Met wat kit en lijm heb ik het vizier voorzien van extra plaatjes polycarbonaat waar een gat in zit ter grootte van mijn magneten (2cm) zodat de magneten goed op hun plek op de lipjes gehouden worden. Verder heb ik de lipjes en de uiteindes van het vizier voorzien van wat vijverrubber om glijden van het vizier op de body te voorkomen. Tenslotte heb ik met Bison Polymax de magneten onder de bovenkap van de Quest gelijmd en op de lipjes.

Het geheel staat nu in de garage te drogen, daarna kunnen de lipjes bijgewerkt worden want de hoeken moeten nog wat worden afgerond en het rubber moet worden bijgeknipt.

Voor de bevestiging van het vizier aan de uiteindes heb ik niet 1 maar 2 magneten gekit onder de bovenkap. Dit op aanraden van Wim Schermer om het vizier in  hoek verstelbaar te maken.


Hierboven zit het vizier op de onderste magneet gekleefd. Zo is het vizier vrij vlak waardoor er meer wind op het lichaam komt. Klik ik het vizier op de bovenste magneet, dan staat het vizier een stuk meer rechtop waarmee nagenoeg alle wind pas mijn hoofd boven de klep van mijn pet bereikt.

Het totaalplaatje:


Morgen de boel afwerken en dan maar eens gaan proberen.

[update]
De vijverrubberplaatjes heb ik met Bison Kit op het Lexan gelijmd. Dit is achteraf géén goed idee gebleken. Het Lexan is krom getrokken daar waar ik Bison Kit heb toegepast.
Dus: Lexan en Bison Kit gaan niet samen!

donderdag 4 augustus 2011

Vakantiekilometers schieten nog niet echt op

Zoals eerder gemeld, mijn vakantie is begonnen met een paar dagen stevige koorts. Gevolg was een verminderde conditie. Mijn eerste ritje sinds de koorts ging niet vlot; ik had duidelijk nog last van de naweeën van de koorts.

Een week later heb ik nog een keer een rit gemaakt, dat was afgelopen zondag. Ik heb een niet al te groot rondje utigestippeld. Het is een rondje Zwolle-Balkbrug-Meppel-Zwolle geworden, een rondje van nog geen 80 kilometer. Hoewel ik niet meer wiebelig op m'n benen stond, was m'n conditie nog niet op peil.
De rit heb ik met camera opgenomen en ook GPS-gegevens opgeslagen. De gegevens heb ik weer gecombineerd. Deze keer heb ik getracht een time-lapse video te maken (in plaats van gewoon de snelheid van de video op te voeren) door elk tiende frame te gebruiken en de rest van de frames weg te mikken. Het resultaat is hieronder te zien:


Onderweg heb ik niet zo gek veel boeiende dingen gezien. 2x fout gereden maar slechts een paar meter. Verder een mooie oude rode Mercedes cabrio die ik onderweg (vlak voor de helft van de video) tegenkom en even later wéér waarbij de mensen in de auto de weg vragen. Een stuk eerder in de film rijd ik bij Balkbrug, waar ik een mooie oude brandweerwagen zie rijden. Op ditzelfde stuk kom ik trouwens 2 hondeneigenaren tegen die hun honden al ruim vantevoren netjes aan de kant houden (de 2e moet trouwens z'n best doen omdat de hond graag achter mij aan wil tijdens passeren).
In Meppel zit ik even wat te stuntelen. Het stuntelen komt omdat ik de rijbaan neem want het fietspad ligt vol klinkers. Maar op een gegeven moment moet ik toch het fietspad weer op alleen is daar niet fatsoenlijk gelegenheid voor dus ga ik maar via de berm naar het fietspad.

De snelheid? Ach, ergens rond de 30 km/h. Niet daverend hoog wegens te slechte conditie. Die moet ik dus toch weer opbouwen. Verder wil ik toch wat meer kilometers maken want ik ben nu in mijn 3e vakantieweek maar heb nog niet eens 200 kilometer gefietst. Misschien 's avonds een paar keer een wat kleiner rondje rijden.

De nieuwe ketting en tandwielen hebben nog wel wat aandacht nodig. Het schakelen verliep niet altijd even vlot en soms leek de ketting even op de tanden van een blad te schieten om vervolgens weer terug tussen de tanden te komen waar de ketting hoort. Maar ook schakelen naar de 9e versnelling gaat niet helemaal vlot. Daar zal ik de grens even wat moeten verleggen zodat de derailleur net iets meer naar rechts kan.

dinsdag 2 augustus 2011

Fisheye lens voor mijn Jumbo #11

Mijn 2 mini HD-camera's doen het best aardig maar ik zou toch wat meer van de omgeving willen filmen. Daarom heb ik destijds een zogenaamde 'jelly fisheye lens' gekocht. Dat is een enorm goedkoop ding maar met kunststof lens. De kwaliteit is niet daverend. Maar voor niet veel meer geld kan je een fraaie glazen variant kopen met glazen lenzen en notabene coating erop.

Ik heb mijne besteld bij Dealextreme.

Om een idee te geven hoeveel effect zo'n lens heeft, heb ik mijn 2 camera's op elkaar geplakt en de ene voorzien van de 180 graden Fisheye lens. Zie hier het resultaat:


Alleen zijn de randen bij de camera met fisheye niet echt scherp te noemen. Desondanks denk ik wel dat het een verbetering is voor de toepassing.

De montage gebeurt trouwens met een metalen ringetje die je op de camera moet plakken (zit 3M dubbelzijdig tape op het ringetje). De lens houdt zich dan vast met een magneet op het geplakte ringetje. Dit zit alleen niet stevig genoeg. Vandaar dat ik nog wat extra versteviging heb gemaakt. Hiervoor heb ik een PVC buisje aan het uiteinde verwarmd. Vervolgens heb ik het zachte buisje om de fisheye lens geschoven en het buisje laten afkoelen. Dan zit het buisje enorm strak om de lens vast. Iets te vast naar mijn zin dus heb ik het buisje vervolgens wat opgeschuurd aan de binnenkant. Na op lengte maken van het buisje heb ik deze op de camera gelijmd met tweecomponentenlijm.

De camera kan ik nu in het PVCstukje drukken: