maandag 23 mei 2011

Lek 30?: vervolg van lek 29

19 april schreef ik over lek 29. Dat betrof een niet gedicht lek aan de velgkant. Een vreemd lek dus.
Vandaag mag ik lek 30 noteren, of toch niet! Mijn linker voorband stond vanmorgen plat. Het lek liet zich vlot vinden. De plakker die ik bij lek 29 geplaatst heb, stond vreemd bol. Bovendien was er aan de rand van de plakker een heel klein beetje witte vloeistof te zien. Aan de plakker te voelen zat er een forse scheur onder. Het lekje wat eronder zat, is blijkbaar fors groter geworden. Helaas is dit lek weer niet gedicht maar geheel vreemd kan je het ook niet noemen met zo'n lek.


Tot slot de lekstatistieken:

Lek 1: 2358km;
  • Rechtsvoor; Kojak; gewoon lek
Lek 2: 3032km;
  • Rechtsvoor; Kojak; vrij 'groot' stukje metaal.
Lek 3: 4922km;
  • Rechtsvoor; Kojak; groot stuk glas
Lek 4: 6341km;
  • Achter; Kojak; groot stuk glas maar effectief gedicht door SuperSealant; pas opgemerkt bij verwisselen van de band.
Lek 5: 6947km;
  • Rechtsvoor; Kojak; niet duidelijk wat de veroorzaker was, wel veel steentjes/glas aangetroffen.
Lek 6, 7, 8, 9 en 10: 7859km;
  • Achter; Furious Fred; 1 groter lek, 4 kleinere lekken, alle 5 gedicht door SuperSealant en pas opgemerkt bij verwisselen van de band.
Lek 11: 9570km;
  • Rechtsvoor; Kojak; Vermoedelijk velglint
Lek 12: 11219km;
  • Rechtsvoor (meen ik); Lek effectief gedicht door de race sealant
Lek 13 en 14: 12830km (naar schatting)
  • Links- en rechtsvoor; Lek effectief gedicht door de race sealant
Lek 15 t/m 20: 13176km; Elite Race Sealant in de banden
  • 2 rechtsvoor waarvan 1 gedicht bij 5 bar.
  • 4 achter waarvan 1 pas gedicht bij 2 bar.
  • Andere 4 lekken (voor en achter) effectief gedicht.
Lek 21 t/m 25: 13190km; Elite Racer Sealant in de banden hoewel links te weinig
  • 2 rechtsvoor waarvan 1 bij een nippel en daarna bij het ventiel; niet te dichten dus
  • 3 linksvoor waarvan 2 kleintjes die gedicht leken en een nieuwe grote maar te weinig vloeistof in de band waardoor het lek niet gedicht is.
Lek 26 t/m 28: 14420km; Elite Racer Sealant in de band
  • 2 lekken in de Furious Fred met RaceGuard; effectief gedicht
  • 1 lek in de Furious Fred, pas gedicht bij 2 bar
Lek 29: 15024km; Elite Racer Sealant in de band; niet gedicht
  • 1 lek linksvoor. Lek aan de velgkant; stilstaand leeggelopen
Lek 29 vervolg: 15620km; Elite Racer Sealant in de band; niet gedicht
  • 1 lek linksvoor. Lek aan de velgkant onder de plakker van lek 29: scheur geworden.

6 opmerkingen:

  1. Zo'n lek aan de velgrand kan worden veroorzaakt door een minuscuul braampje aan de binnenkant van de velg. Even een stukje schuurpapier erover en het is weer OK.

    groet,

    Eduard Botter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor de opmerking/tip. Alleen heb ik meer de indruk dat dit lek echt midden op de velg ontstaan is, daar waar alleen maar velglint zit. Verder is het wel op de plek waar een spaak zit.
    Ik heb al gevoeld met m'n vingers maar niets gevonden op het canvas velglint.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Quemo,

    Een lek plakken heb ik geleerd van Anton Luitink. Hij knipt met een klein schaartje een miniem stukje weg rondom het lek. Band dubbel vouwen en nog een keer dubbel, op zo'n manier dat het lekje zich op het puntje bevindt, en dan knip je een klein hoekje weg. Daardoor is het lek rond geknipt en kan er geen scheur meer onder de plakker vandaan gaan kruipen. Hetzelfde eigenlijk als hoe je een scheur in een metalen spatbord kunt afstoppen door een gaatje te boren aan het einde van een scheur in wording.

    Succes, en groet van Quesjer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken het trucje ook. Alleen valt het bruut tegen met dat 'miniem stukje' wegknippen. Bovendien heb je (lees: ik) al heel snel door het 2x dubbelvouwen dat er toch enigszins een ruitvormpje ontstaat en dat is nou net wat je niet wil.
    Ik heb ooit een keer gedacht de oplossing te hebben gevonden. Ik ben naar de kamer gegaan met naaimachine en andere spullen die daarbij horen (naaikamer is weer zo'n foute uitdrukking). Maar nog voordat ik de gatentang had gevonden bedacht ik me dat het toch wel lastig is om de band in één wand te voorzien van zo'n gaatje. En een handmatige snakebite maken gaat me weer wat te ver. Wellicht dat je met één keer dubbelvouwen en dan een half gat knijpen nog een heel eind kan komen. Maar dan nog, grotere gaten met een plakker erover vind ik er vaak niet erg betrouwbaar uitzien.

    Daarom blijft het bij mij: scheur = afgeschreven band.

    Bovendien is het niet altijd duidelijk of het om een scheurtje gaat. Liefst houd ik de gaatjes zo klein mogelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. kan je in je lijstje met lekken de gebruikte buitenband bijplaatsen? Bij de eerste 11 lekken doe je dit. Het geeft een mooi inzicht over de lekbestendigheid van een buitenband.
    mijn lekken:
    1: Big apple achter: 1000km
    2: Big apple achter: 1500km
    3: Marathon recht voor: 2000km
    km tellen nu op 5000 km dus 3000km lekvrij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voorbanden is gemakkelijk. Dat zijn allemaal Kojaks geweest (heel wat die ik inmiddels versleten heb). Ik heb alleen een keer Perfect Moirée's geprobeerd maar die bevielen me niet vanwege de te beperkte stuuruitslag.

    Achter heb ik gereden met Kojaks en 2 varianten Furious Fred's (met en zonder RaceGuard). Verder nog een Perfect Moirée maar ook die gebruik ik niet meer en heb ik verder ook geen lek mee gereden.

    Maar het heeft voor mij niet zo gek veel nut om de bandensoort te vermelden omdat de lekbestendigheid niet goed getest kan worden omdat ik ook de antilekvloeistof gebruik. soms weet ik niet eens wanneer ik de eerste 5 lekken te pakken heb en dus ook niet de kilometerstand van het eerste lek.

    Ik denk dus toch dat ik daar maar vanaf zie.

    BeantwoordenVerwijderen