woensdag 15 april 2009

Transport

Vandaag kregen we een folder van de Hema in de bus. Daarin staat een goedkoop kinderfietsje met 16" wieltjes. Net wat onze oudste kan gebruiken op dit moment. Dus ik naar de dichtst bijzijnde Hema. Helaas, uitverkocht. Wel hadden ze nog 12" staan in doos. Daarmee had ik wel mooi een idee hoe groot het pakket was en hoe de fietsen geleverd worden. Dat kan mooi op een Cyclone gebonden worden (ik heb er normaal een vouwkrat in staan, daar zou de doos dan mooi bovenop kunnen liggen en zo de wielen vrij houden)

Dus ben ik met Quemo en de Cyclone erachter naar de stad gegaan, naar de andere Hema. Daar hadden ze nog één 16" meisjesfiets. Maar dan als showroommodel; een in elkaar gezette fiets dus. Maar omdat ik het ding toch wel graag wilde hebben, heb ik hem meegenomen.

Maar toen kwam het probleem: hoe neem je dat fietsje mee? Was ik met de Fujin geweest, dan had ik hem aan de hand meegenomen. Maar met de Quest gaat dat niet prettig. Dus heb ik het fietsje toch maar op de Cyclone gezet. Gelukkig zaten er zijwieltjes aan het fietsje. Daarmee kon hij mooi stabiel boven op het vouwkrat staan met de zijwieltjes net buiten het krat (wat enigszins naarbinnen geforceerd was om beide wieltjes er buitenuit te laten steken). Met 3 spanbanden heb ik het fietsje verder vastgezet.

De terugreis was enorm rustig omdat de Cyclone niet echt breed is maar het zwaartepunt nu wel tamelijk hoog kwam te liggen. Rechtuit op glad wegdek gaat uiteraard wel lekker vlot.

Maar goed, onze oudste kan nu iets beter meekomen met de iets grotere fiets.

9 opmerkingen:

  1. hoezo en je niet met de kabrio ligger gegaan dan? keilekker weer toch!! sorry de logica ontgaat me ff's.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Omdat Quemo direct voor het pakken staat, de Fujin staat ingebouwd. Omdat het wel duidelijk was dat de fietsen de winkel uitvlogen, wilde ik zo vlot mogelijk in de stad geraken. En daarbij is Quemo dus op 2 vlakken sneller. In de stad aangekomen is er nog een 3e vlak waarop hij sneller is: het stallen. Gewoon parkeren, uitstappen en op het alarm zetten. Bij de Fujin moet ik nog eerst het kabelslot uit z'n beugel draaien, dan de kabel door het achterwiel wurmen etc.

    Quemo was gewoon de snelste keuze. Want inderdaad: ik had op zich liever op de 'blote' fiets gereden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zie dit niet als kritiek maar waarom moeten (dus ook ligfietsers) toch altijd alles 'nieuw gemaakt' hebben?
    Als je nu toch de auto niet wilt gebruiken om 'm af te halen kun je toch ook de -over- produktie van kinderfietsjes overgevlogen uit aziatische landen iets doen door ouders van zo'n ding waar het kind uitgegroed is 'n pleziertje te doen...
    Via 't internet aanbod genoeg en je hebt toch werkelijk wel technisch inzicht genoeg om zo'n ding te beoordelen dunkt me.
    Dat is zo ff de logica die mij dan weer ontgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoewel ik toch op sommige vlakken best handig ben, denk ik dat je me in dit geval teveel eer geeft. Ik kan best een paar dingen verzinnen waar ik op moet letten maar ik ben bang dat ik heel wat dingen over het hoofd zie. Daarbij komt dat kinderfietsje soms echt gemarteld worden. Dat hoeft niet altijd direct zichtbaar te zijn heb ik het idee.

    Ik ben helemaal niet tegen tweedehands (we hebben al 4 'meerdehands' ligfietsen (gehad). Ons bankstel is ook tweedehands, onze eethoek en als ik verder kijk in huis, kom ik nog heel wat meer spullen tegen.

    Maar het is ook een kwestie van afwegen. De prijs van dat Hemafietsje is dermate dat ik geen trek heb om moeite te doen. Ik rijd geen fiets omdat ik zo milieubewust ben maar omdat ik het leuk vind. En op wel meer vlakken denk ik lang niet altijd na over hoe/wat van dingen.

    Wat betreft de auto: ook die is me te traag om mee naar de stad te nemen. Ik denk dat ik een retourtje kan fietsen in dezelfde tijd dat ik met de auto naar de stad rijd en hem geparkeerd heb. En nee, dat is niet overdreven. Een jaar of wat geleden heb ik meegedaan aan een actie waarbij 3 soorten vervoer het tegen elkaar opnamen: fiets (in diverse varianten), auto en OV. Ik ben toen met m'n Alleweder gegaan en heb de auto eruit gereden en niet zo'n klein beetje ook. Op een ritje van nog geen 10 minuten kwam de auto vele minuten later aan en hij had nog niet eens geparkeerd.

    Naar de stad? Geef mij de fiets maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De uitlaat kwam gisteren onder m'n auto vandaan (dit keer gebroken ad andere kant vd demper).
    Er zal dus zwz weinig anders opzitten dan met de alleweder de oprijbruggetjes weer op te halen bij m'n broer in Neck...Passen net achter 't stoeltje.
    Ik geloof dat b.v. 't merk 'Loekie' 'n betrouwbaar nederlandse kinderfietsfabrikant is (op die merknaam zou ik dus b.v. zoeken).
    G roets

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ken wel een paar Nederlandse merken. Maar die zijn ook tweedehands al snel vrij prijzig. Het verschil tussen 'Hema-nieuw' en 'Loeki-tweedehands' is veelal zo klein dat ik toch ga voor een nieuwe fiets met 2 jaar garantie. Op latere leeftijd van de kinderen wordt dat anders. Zodra het overgaat van 'speelgoed' naar 'serieus vervoersmiddel' ga ik wat nauwkeuriger opletten op wat ik voor ze koop. Maar dan sluit ik niet uit dat ik dan toch weer nieuw koop, alleen dan bekende merken.

    Ik heb net voor de gein even op Marktplaats gekeken naar 16" meisjesfietsen binnen 15 kilometer van m'n postcode. Dat valt dus vies tegen. 2 exemplaren die bijna net zo duur waren en zelfs beduidend duurder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. marktplts duurder als nieuw? umm dagt aktijd dat marktplaats goedkoper was... of is dat achterhaald?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat kan ik dan wel weer onderschrijven wat Wilfred over die prijzen schrijft: 't Is vaak niet reeel wat partikulieren vragen.
    De plaatselijke kringloopwinkel is vaak goedkoper en puilt eveneens uit vh kinderspul.
    Maar lager bieden is ook 'n goed gebruik in de lage landen natuurlijk.Of...zelf 'n advertentie 'gevraagd' zetten!Zo kwam ik nog goedkoop aan inter-4 naven (met -daar komt dat vieze woord weer- 'sperlagers').
    Mijn Tacx fietstrainer kreeg ik voor ongeveer 'n derde vd nieuwprijs (heb ik dan eigenlijk ook alleen voor montage-doeleinden).Laat men mij maar "amsterdammer!" noemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ja dat "Amsterdammer" woord wel meer gebruikt... als Amsterdammer schijn je door rood te mogen rijden... alsje iemand er op aan spreekt ( heb ik ook wel eens bij jou gedaan mick ) kreeg ik ook als reaktie "ja ben een Amsterdammer he " ja dus? en je punt? beetje vaag maargoei

    BeantwoordenVerwijderen